بزرگداشت از سالگرد تولد اقبال لاهوری در پاکستان

© Sputnik / Sergey Averin بزرگداشت از سالگرد تولد اقبال لاهوری در پاکستان
 بزرگداشت از سالگرد تولد اقبال لاهوری در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مراسم بزرگداشت از صد و چهل و سومین سالگرد تولد اقبال لاهوری امروز در پاکستان برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیکبه نقل از فارس، مراسم بزرگداشت صد و چهل و سومین سالگرد تولد «اقبال لاهوری» شاعر بلند آوازه و سیاستمدار اسلام‌گرای پاکستانی امروز در این کشور برگزار شد.

نهادها و مؤسسات مختلف ادبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برنامه‌های ویژه‌ای برای ادای احترام به این شاعر ملی و برجسته سازی زندگی و افکار وی ترتیب داده‌اند.

اقبال لاهوری شاعر ملی پاکستان است که به دلیل اشعار فارسی خود از محبوبیت زیادی در ایران و کشورهای فارسی زبان برخوردار می‌باشد.

امروز به مناسبت روز به دنیا آمدن اقبال جشن ها و سمینارهای متعددی در سراسر پاکستان برگزار شد.

محمد رفیق، پدر بزرگ اقبال، یکی از ساکنان روستای «لوهار» بود که به اتفاق 3 برادرش از کشمیر زادگاه آبا و اجدادی خویش هجرت کرد و در شهر سیالکوت هند اقامت گزید.

 نور محمد پدر اقبال که در زمان تولد فرزندش در شهر سیالکوت مشغول امور بازرگانی بود، به جهت علاقه شدیدی که به اسلام داشت فرد بسیار متدینی شناخته می‌شد.

اقبال در مکتب‌خانه، نخست قرآن را آموخت و سپس در دبستان درخشندگی خاصی ازخود نشان داد و در دوره دبستان به دریافت جوایز متعددی نیز نائل شد و در همین زمان بود که توجه یکی از دوستان پدر اقبال به نام  «شمس العلما» که به شغل معلمی اشتغال داشت به اقبال جلب شد.

این شاعر بزرگ پارسی‌گوی به مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و حافظ شیرازی، ارادتی خاص داشت چنان که خود نوشته است: «هر وقت ذوق و قوه تفکر من اوج می‌گرفت روح حافظ در من جلوه می‌نمود و من خود حافظ می‌شدم».

بزرگداشت از هشتصد و سیزدهمین سالروز مولانا در بلخ  - اسپوتنیک افغانستان
بزرگداشت از هشتصد و سیزدهمین سالروز مولانا در بلخ 

وی درباره مولانا هم می‌گوید: مولوی مرا با خود آشنا کرد و با او بود که خود را یافتم. محمد اقبال لاهوری بدون شک یکی از نوابغ دوران معاصر به شمار می‌رود.

از اقبال آثاری مهمی به زبان فارسی، اردو و انگلیسی تا کنون منتشر شده است که از مهم‌ترین آثار او که به صورت شعر و به زبان فارسی منتشر شده است، می‌توان به «اسرار خودی»، «رموز بیخودی»، «پیام مشرق»، «ارمغان حجاز»، «جاوید نامه»، «پس چه باید کرد ای اقوام شرق»، اشاره کرد که این آثار با نام «کلیات اقبال لاهوری» در ایران و افغانستان منتشر شده است.

احیای فکر دینی در اسلام نیز یکی از مهم‌ترین آثار اقبال به شمار می‌رود که این کتاب به زبان انگلیسی نوشته شده و ترجمه فارسی این کتاب و کتاب سیر حکمت در ایران که آن نیز به زبان انگلیسی است، در ایران نیز منتشر شده است. «بانگ درا»، «بال جبرئیل»، «ضرب کلیم» نیز از آثار اردوی این شاعر بزرگ است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала