از سه اشتباه اصلی استخبارات امریکا در جنگ قره‌باغ نام برده شد

© Sputnik / Aram Nersesyan /  مراجعه به بانک تصاویر از سه اشتباه اصلی استخبارات امریکا در قره‌باغ نام برده شد
از سه اشتباه اصلی استخبارات امریکا در قره‌باغ نام برده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در جریان درگیری نظامی اخیر در قره‌باغ کوهستانی از استخبارات امریکا سه اشتباه جدی سر زد که منجر به تضعیف موضع امریکا در منطقه شد.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه امریکایی The National Interest با نشر مقاله‌یی درمورد شکست استخبارات امریکا در موضوع قره‌باغ کوهستانی، از سه اشتباه جدی استخبارات امریکا نام برد.

براساس این مقاله، نخست اینکه ظاهرا بدتر شدن اوضاع در قره‌باغ مقامات امریکا را غافلگیر ساخت. چنانکه این نشریه امریکایی نوشته است، معلومدار که آذربایجان پلان‌هایش را با ترکیه شریک ساخته بود و منجمله کمک نظامی از جانب انقره در این جنگ، به بحث گرفته شده بود. این در حالیست که در پایان ماه مارچ، ستیون بیگان، معاون وزیر خارجه امریکا با آذربایجان سندی را به امضا رسانید که براساس آن، باکو باید تمام مشکلات در منطقه را از راه دیپلوماتیک حل کند، و بدین ترتیب جناح امریکایی به کمک نظامی به آذربایجان ادامه می‌داد. از این موضوع می‌توان چنین برداشت کرد که یا وزارت خارجه امریکا ترجیح داده که اطلاعات مبنی بر آمادگی احتمالی باکو به درگیری نظامی را نادیده بگیرد، یا اینکه در امریکا اصلا از پلان‌های آذربایجان درمورد قره‌باغ اطلاع نداشتند.

وضعیت فعلی قره باغ کوهستانی از زبان فرمانده نیروهای حافظ صلح روسیه - اسپوتنیک افغانستان
وضعیت فعلی قره باغ کوهستانی از زبان فرمانده نیروهای حافظ صلح روسیه

دومین اشتباه استخبارات امریکا این بوده است که نتوانسته اعزام نیروهای حافظ صلح روسی به قره‌باغ کوهستانی را پیشبینی کند. بدین ترتیب، مقامات امریکایی بیش از حد به کار در چوکات گروه مینسک امیدوار بودند، در حالیکه ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه آنزمان "فقط فرصت اعزام نیروهای روسیه به این منطقه را دید و از آن استفاده کرد".

نشریه مذکور نوشته است که علاوه بر این، تا هنوز نیز جزئیات مذاکرات پشت درهای بسته میان پوتین و اردوغان، معلوم نیست. منجمله تا هنوز مشخص نشده است که آیا توافقات رهبران دو کشور شامل تقسیم نفوذ در بیرون از قره‌باغ کوهستانی، نیز می‌باشد یا خیر. براساس نوشته نشریه، ممکن است اردوغان در بدل حمایت پوتین از شرکت انقره در پروسه حفظ صلح در قره‌باغ، به تقویت حضور روسیه در ادلب سوریه توافق کرده باشد.

و در نهایت، به دلیل چنین محاسبات نادرست، منافع ایالات متحده در منطقه به طور قابل توجهی آسیب دیده است. حالا، "انقلاب دموکراتیک" در ارمنستان با خطر مواجه است و در منطقه مشکل پناهجویان شدت می‌گیرد، در حالیکه نفوذ روسیه در آذربایجان نیز رو به افزایش است. علاوه بر این، نقش ترکیه نیز بیشتر شده است.

وزارت دفاع روسیه: دریک روزگذشته 20 هواپیمای صلح ‌بانان روسیه به قره‌باغ ارسال شد - اسپوتنیک افغانستان
وزارت دفاع روسیه: دریک روز گذشته 20 هواپیمای صلح ‌بانان روسیه به قره‌باغ ارسال شد

پیش از این الکساندر گابویف، کارشناس روسی گفته بودند که روسیه و ترکیه کشورهایی اند که می‌توان آنها را نیز برنده جنگ در قره‌باغ کوهستانی نامید. به گفته این کارشناس، برای انقره جنگ در قره‌باغ فرصتی شد برای تقویت مواضع‌اش در قفقاز جنوبی، و روسیه توانست بالاخره به منطقه نیروهای حافظ صلح خود را اعزام کند.

رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان به تاریخ ۱۰ نومبر اعلامیه‌یی را تصویب کردند که براساس آن اقدامات جنگی در قره‌باغ کوهستانی متوقف و نیروهای حافظ صلح روسیه در خط سرحدی و همچنان دهلیز لاچین که قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان را وصل می‌کند، مستقر شوند. مدت استقرار این نیروهای پنج سال است و در صورتی که یکی از طرفین ۶ ماه قبل از ختم این مدت، از قصد خود برای فسخ این ماده خبر ندهد، برای پنج سال دیگر تمدید می‌شود.

علاوه بر این، براساس اعلامیه مذکور، طرفین درگیر در مواضع دست‌داشته متوقف می‌شوند. آذربایجان کنترول بر مناطق آغ‌دام، قزاق، کلبجر و لاچین را به دست گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала