پلان اردوغان در آذربایجان افشا شد

© AFP 2023 / Omar Haj Kadourاردوی ترکیه
اردوی ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه پلان های اردوغان برای استخدام نیروهای مسلح این کشور به آذربایجان را ارزیابی نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، الکسی لیونکوف کارشناس نظامی روسیه در این ارتباط درخواست رئیس جمهور ترکیه از پارلمان کشور برای استخدام نیروهای این کشور به آذربایجان را ابراز نظر نموده گفت: « اگر نیروهای ترکیه عللرغم توافقنامه در امور قره باغ، خود را به مثابه محافظین صلح نمایان کنند- مسکو عکس العمل جدی خود را نشان خواهد داد».

لاوروف: ترکیه از توافقات صورت گرفته میان آذربایجان و ارمنستان در مسکو حمایت کرد - اسپوتنیک افغانستان
لاوروف: ترکیه از توافقات صورت گرفته میان آذربایجان و ارمنستان در مسکو حمایت کرد

لیونکوف افزود: « در توافقنامه صلح مربوط به قره باغ کوهی خط سرخ واضع گردیده است که به اساس آن نظامیان ترکی نباید آنرا نقض کنند و به  اساس این توافقنامه، ترکها می توانند فقط در مرکز هماهنگی قرار داشته باشند».

وی تاکید کرد: «هرنوع حضور دیگر نیروهای ترکیه در قلمرو آذربایجان کاملاً قانونی می باشد. باکو چندین بار ترک ها را برای تطبیقات نظامی مشترک دعوت نموده است. بنابراین، می توان گفت که نیروهای ترکیه تحت چنین هدف می تواند داخل قلمرو آذربایجان شود، در این صورت هیچ نوع عکس العمل از طرف روسیه و ارمنستان نخواهد بود، در غیر روسیه عکس العمل جدی نشان خواهد داد».

قابل ذکراست که درگیری های میان باکو و ایروان درباره منطقه قره باغ از فبروری 1988 و از زمانی که منطقه قره ‌باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد، آغاز شده است. در جریان درگیری‌های مسلحانه از سال 1992 تا 1994، آذربایجان کنترل منطقه قره ‌باغ و مناطق اطراف آن را از دست داد. از سال 1992 مذاکراتی برای دستیابی به راه ‌حل صلح‌آمیز درباره این درگیری تحت چارچوب گروه مینسک با ریاست مشترک روسیه، سازمان ملل و فرانسه آغاز شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала