واکنش روسیه به خروج امریکا از پیمان آسمان‌های باز

© Sputnik / Nataliya Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش روسیه به خروج امریکا از پیمان آسمان‌های باز
واکنش روسیه به خروج امریکا از پیمان آسمان‌های باز  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از خروج امریکا از پیمان آسمان‌های باز، وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو به دنبال تضمین های کاملی است که کشورهای باقی مانده در پیمان به تعهدات خود عمل می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به خروج امریکا از آسمان‌های باز می‌گوید که مسکو به دنبال تضمین های کاملی است که کشورهای باقی مانده در پیمان به تعهدات خود عمل می‌کنند.

ایالات متحده امریکا از امروز یکشنبه (22 نوامبر) رسما از پیمان «آسمان‌های باز» (OST) خارج می‌شود.

وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به دنبال تضمین های محکم خواهیم بود که کشورهای باقیمانده در «پیمان آسمان‌های باز» به تعهدات خود عمل کنند، اولاً برای اطمینان از امکان مشاهده کل قلمروشان و دوم اینکه به دنبال انتقال موارد مشاهده شده در پروازها به کشورهای غیرعضو نیستند.

در این بیانیه آمده است در ماه های اخیر، واشنگتن ریاکارانه اعلام کرده است که اگر موضع روسیه تغییر کند، می‌تواند در تصمیم خود تجدیدنظر کند. این یک بازی برای گمراه کردن دولت‌ها و کشور های اروپایی طراحی بود. همانطور که امریکا از سایر معاهدات نظیر کنترول تسلیحات خارج شد در مورد خروج از پیمان آسمان‌های باز هم اقدام و آن را تضعیف کرد.

آسمان باز - اسپوتنیک افغانستان
عواقب ناگوار سرکشی امریکا از پیمان آسمان باز

ایالات متحده با اصرار بر ادعاها و پاسخ های تکراری خود از پیشنهادات ما برای حل این مشکلات چشم پوشی کرد. با درک اینکه برای رسیدن به توافق، واشنگتن به اقدامات متقابل با هدف از بین بردن نگرانی های روسیه احتیاج دارد، آنها رایزنی‌ها را قطع کردند و کشور ما را به «نقض» پیمان متهم کردند و این اتهامات غیرواقعی بهانه ای برای اقدامات متقابل و سپس خروج از پیمان مورد استفاده قرار گرفت.

وزارت خارجه روسیه گفته است طرف امریکایی پس از خروج از این پیمان انتظار دارد که متحدانش از یک سو، مانع پروازهای رصدی روسیه بر فراز تاسیسات نظامی امریکا در اروپا شوند و از طرف دیگر، موارد عکسبرداری خود را از قلمرو روسیه با واشنگتن در میان بگذارند که البته این برای روسیه قابل قبول نیست.

در این بیانیه تصریح شده است ما به دنبال تضمین های محکم خواهیم بود که کشورهای باقیمانده در پیمان آسمان‌های باز به تعهدات خود عمل کنند، اولاً برای اطمینان از امکان مشاهده کل قلمروشان و دوم عدم انتقال مواد مشاهده شده در پروازها به کشورهای غیرعضو.

وزارت خارجه روسیه گفته است اکنون بسیاری در غرب می پرسند که واکنش مسکو چگونه خواهد بود. پاسخ ساده است. ما بارها تأکید کرده‌ایم که همه گزینه‌ها  برای ما وجود دارد. ما عملکرد طرف‌های معاهده را به دقت رصد و تحلیل می‌کنیم و بر اساس منافع امنیتی روسیه و متحدان ما، تصمیمات مناسبی اتخاذ خواهیم کرد.

پیمان آسمان‌های باز در سال 1992 و با هدف اطمینان به کشورهای امضا کننده در خصوص تحرکات و فعالیت های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آنها شود، بین 34 کشور جهان به امضا رسید. این پیمان یکی از مهم ترین اقدامات برای بالابردن میزان اعتماد در اروپا بعد از «جنگ سرد» بود. این پیمان از سال 2002 عملیاتی و اجرا شد و به کشورهای عضو این اجازه را می‌دهد تا بصورت روشن از نیروهای نظامی و اقدامات یکدیگر مطلع شوند.

با وجود اختلافات راهبردی میان روسیه و امریکا؛ بریتانیا، فرانسه و آلمان همچنان بر پایبندی خود به این معاهده تأکید می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала