منابع: بن‌بست گفتگوهای صلح در دوحه شکست و هیئت‌ها به توافق رسیدند

© Sputnik / Zohra Ishmukhametovaمنابع: بن‌بست گفتگوهای صلح در دوحه شکست و هیئت‌ها به توافق رسیدند
منابع: بن‌بست گفتگوهای صلح در دوحه شکست و هیئت‌ها به توافق رسیدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع تأیید می‌کنند که بن‌بست پیش آمده در مذاکرات صلح درحه شکسته‌است و هیئت‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به توافق‌ دست یافته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد گفته‌های این منابع، هیئت‎های مذاکره کننده، توافق کرده‌اند که توافق‌نامۀ امریکا و طالبان، موقف‌گیری‌های سازمان ملل در قبال صلح افغانستان، تعهد هیئت‌های مذاکره کننده و ارادۀ مردم افغانستان را اساس مذاکرات صلح قرار دهند.

پومپیو: کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان وابسته به گفت‌وگوهای صلح است - اسپوتنیک افغانستان
پومپیو: کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان وابسته به گفت‌وگوهای صلح است

این منابع می‌گویند که معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و سلام رحیمی، مشاور رییس‌جمهور غنی از سه روز بدینسو در سفر اعلام نشده در کابل به‌سر می‌برند تا حمایت رییس‌جمهور غنی را از توافق میان هیئت‌ها در دوحه بدست آورند. هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح در دوحه تاکنون در این‌باره چیزی نگفته‌اند.

این توافق در پی سفر مایک پومپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا به دوحه حاصل می‌شود. آقای پومپیو، روز گذشته در سفری به دوحه، با هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان دیدارهای جداگانه داشت.

پومپیو پس از دیدار با اعضای این هئیت‌ها در تویترش نوشت که این سفرش به دوحه به هدف گردآوری دیدگاه‌های دوطرف برای رسیدن به یک توافق صورت گرفته‌است.

اعضای هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هرچند دربارۀ دیدارهای شان با وزیر خارجۀ امریکا سخن گفتند، اما دربارۀ توافق بدست آمده چیزی نگفتند.

قابل یاد آوری‌ست، با گذشت 2 طرف‌ها روی کارشیوۀ مذاکرات صلح نتوانستند به توافق برسند، در چند هفته اخیر، مذاکرات به بن‌بست کشیده شدند و دیدارها میان هیئت‌ها و تیم‌های تماس متوقف شدند.

اختلاف اصلی از آن‌جا شروع شد که طالبان بر اساس قراردادن توافق‌نامۀ صلح این گروه با امریکا – که در ماه حوت سال گذشته هجری خورشیدی در دوحه امضا شد – پافشاری کردند؛ اما هیئت جمهوری اسلامی افغانستان آن را نپذیرفت.

در پی عدم توافق طرف‌ها و طولانی شدن روند مذاکرات، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافتند. حکومت افغانستان و حتا مقام‌های امریکایی طالبان را به رعایت نکردن تعهدات سپرده شده در توافق‌نامۀ این گروه با امریکا متهم کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала