واکسن AstraZeneca علیه ویروس کرونا تا 70 درصد موثر واقع شده است

© AP Photo / Natacha Pisarenkoموثریت واکسین AstraZeneca نسبت به واکسین‌های دیگر، کمتر ثابت شد
موثریت واکسین AstraZeneca نسبت به واکسین‌های دیگر، کمتر ثابت شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
موثریت واکسین ضد کرونای AstraZeneca نسبت به واکسین‌های پیشتاز دیگر، کمتر ثابت شده است.

به گزارش اسپوتنیک موثریت واکسین ضد کرونای AstraZeneca ۷۰ درصد ثابت شده است که نسبت به واکسین‌های دیگر مانند واکسین روسی اسپوتنیک – وی، واکسین ساخته‌شده توسط شرکت امریکایی فایزر و واکسین ساخته‌شده توسط شرکت دواسازی Moderna، کمتر می‌باشد. بدین ترتیب، واکسین AstraZeneca در میان چهار واکسینی که موثریت شان در ماه جاری اعلام شده، کم تاثیرترین واکسین می‌باشد.

در تاریخ ۹ نوامبر، شرکت آمریکایی فایزر اعلام کرد که اثربخشی واکسن ساخته شده توسط این شرکت به طور میانگین ۷۰ درصد میباشد.
شرکت Moderna به تاریخ ۱۶ نومبر موثریت واکسین ساخته‌شده توسط این شرکت را ۹۴.۵ درصد اعلام کرد. قابل ذکر است که واکسین‌های ساخته‌شده توسط شرکت فایزر و Moderna هر دو براساس تکنالوژی جدید RNA ساخته شده اند.

درخواست ثبت واکسین روسی «اسپوتنیک وی» به سازمان  جهانی بهداشت رسید - اسپوتنیک افغانستان
درخواست ثبت واکسین روسی «اسپوتنیک وی» به سازمان جهانی بهداشت رسید

این در حالیست که واکسین روسی ضد کرونا "اسپوتنیک – وی" به تاریخ ۱۱ نومبر موثریت ۹۲ درصدی را در جریان مرحله سوم آزمایشات بالینی این واکسین، نشان داد.

واکسین روسی "اسپوتنیک – وی" با استفاده از آدنو ویروس‌های انسانی، که به طور معمول باعث سرماخوردگی می‌شوند به عنوان حامل برای انتقال ژن از سنبله ویروس کرونا به سلول انسان‌ها، استفاده می‌کند. این فناوری در طول چندین دهه به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است و با واکسینه‌شدن بیش از ۱۰ میلیون نفر ایمنی ثبیت شده است.

واکسین AstraZeneca نیز در گروه واکسین‌های مبتنی بر ناقلین آدنو ویروس قرار دارد اما شرکت انگلیسی از آدنو ویروس شامپانزه برای ساخت بردارهای خود استفاده می‌کند.

این راه حل برای کمک به غلبه بر مصونیت موجود در برابر آدنو ویروس انسانی است، اما همچنین اولین بار است که در تاریخ واکسین‌ها ویروس شامپانزه غیر انسانی به عنوان بردار برای تولید واکسین استفاده می‌شود. قابل ذکر است که هیچ مطالعه طولانی مدت وجود ندارد، که بتواند ایمنی این فناوری را نشان دهد.

این امر برخی نگرانی‌ها را در مورد قابلیت اطمینان واکسین AsraZeneca و عوارض جانبی احتمالی آن، ایجاد کرده است. همچنین نگرانی‌های مربوط به واقعیت‌های شناخته شده وجود دارد که بسیاری از بیماری‌های انسان توسط ویروس‌های حیوانی ایجاد می‌شوند.

یک نظرسنجی اخیر که توسط آژانس بین‌المللی نظرسنجی YouGov در ۱۱ کشور جهان انجام شد، نشان داد که از هر ده نفر، ۹ نفر واکسین مبتنی بر آدنو ویروس انسانی را نسبت به آدنو ویروس شامپانزه ترجیح می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала