پمپئو: خروج از "پیمان آسمان باز" به سود آمریکا است

© AFP 2023 / Getty Images / Zach Gibsonواکنش جانسون به میزان اثربخشی واکسن انگلیسی ضد کرونا
واکنش جانسون به میزان اثربخشی واکسن انگلیسی ضد کرونا
 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امورخارجه ایالات متحده، در حساب توئیتر خود مزایای خروج آمریکا از پیمان آسمان باز را توصیف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با دفاع از خروج این کشور از "پیمان آسمان‌های باز" ادعا نمود، که واشنگتن با خروج از این پیمان، امنیت بیشتری خواهد داشت، زیرا  روسیه تا هنوز به تعهدات خود دراین راستا عمل نمی‌کند.

آمریکا از روز یک‌شنبه (22نوامبر) رسما از پیمان «آسمان‌های باز» خارج شد. تصمیم خروج از پیمان "آسمان های باز" توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده گرفته شد. اکنون جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا به خارج شدن آمریکا از این پیمان به دولت در شرف رفتن ترامپ نسبت به افزایش تنش‌ها در سطح بین الملل هشدار می‌دهد.

آسمان باز - اسپوتنیک افغانستان
عواقب ناگوار سرکشی امریکا از پیمان آسمان باز

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین 34 کشور جهان است که در سال 1992 امضا و از سال 2002 به اجرا گذاشته شد، بخشی از تلاش‌های بین المللی برای اعتماد سازی در دوران پس از جنگ سرد است.

 این پیمان یکی از جامع ترین توافق های بین المللی برای شفاف سازی فعالیت‌های نظامی است. پیمان آسمان‌های باز به کشورهای امضا کننده اجازه می دهد تا به منظور جمع آوری اطلاعات درباره نیروهای نظامی، پروازهایی با هواپیماهای تجسسی غیرمسلح بر فراز خاک دیگر اعضا انجام دهند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیش تر اعلام کرد که مسکو از شرکای خود در این معاهده می‌خواهد تا در خصوص عدم به اشتراک گذاردن اطلاعات پروازی با ایالات متحده، ضمانت های قانونی ارائه کنند.

با وجود اختلافات راهبردی، انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان بر پایبندی خود به این معاهده تأکید می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала