واکنش باکو به قطعنامه سنای فرانسه درمورد به رسمیت شناختن قره‌باغ

© Sputnik / Alekseiy Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش باکو به قطعنامه سنای فرانسه درمورد به رسمیت شناختن قره‌باغ
واکنش باکو به قطعنامه سنای فرانسه درمورد به رسمیت شناختن قره‌باغ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آذربایجان قطعنامه مجلس سنای فرانسه درمورد به رسمیت شناختن قره‌باغ کوهستانی را به عنوان یک ورق کاغذ عادی، ارزیابی می‌کند – مشاور رئیس جمهور آذربایجان.

به گزارش اسپوتنیک، مجلس سنای فرانسه با تصویب یک قطعنامه از حکومت فرانسه خواسته است تا قره‌باغ کوهستانی را به رسمیت بشناسد.

حکمت حاجی‌اف، مشاور رئیس جمهور آذربایجان در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت: "در قدم نخست باید بگویم که این قطعنامه برای آذربایجان چیزی بیشتر از یک ورق کاغذ عادی نیست. این قطعه کاغذ، به نام جاه‌طلبی‌های سیاسی محدود، همراه با نقض فاحش قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، باعث نگرانی جدی در ارتباط با اهداف و فعالیت‌های عینی فرانسه به عنوان کشور عضو گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و به عنوان عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، می‌شود".

مجلس سنای فرانسه خواستار به رسمیت شناختن قره‌باغ شد - اسپوتنیک افغانستان
مجلس سنای فرانسه خواستار به رسمیت شناختن قره‌باغ شد

وی افزود که باکو این قطعنامه را به عنوان "قدم شرم‌آور برای سیاست و پارلمانتاریسم فرانسه" ارزیابی می‌کند.

مشاور رئيس جمهور آذربایجان گفت: "حکومت فرانسه باید موضع رسمی خود درمورد غیر قابل قبول بودن چنین اقدامات تحریک‌آمیز و حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان با تصویب بیانیه‌ای در محکومیت قطعنامه، اعلام کند".

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان به تاریخ ۱۰ نومبر اعلامیه‌یی را تصویب کردند که براساس آن اقدامات جنگی در قره‌باغ کوهستانی متوقف و نیروهای حافظ صلح روسیه در خط سرحدی و همچنان دهلیز لاچین که قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان را وصل می‌کند، مستقر شوند. مدت استقرار این نیروهای پنج سال است و در صورتی که یکی از طرفین ۶ ماه قبل از ختم این مدت، از قصد خود برای فسخ این ماده خبر ندهد، برای پنج سال دیگر تمدید می‌شود.

علاوه بر این، براساس اعلامیه مذکور، طرفین درگیر در مواضع دست‌داشته متوقف می‌شوند. آذربایجان کنترول بر مناطق آغ‌دام، قزاق، کلبجر و لاچین را به دست گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала