پاکستان سوخت‌گیری نیروگاه اتمی 1100 مگاواتی را آغاز کرد

© AP Photo / IIPA,Ebrahim Norouziپاکستان سوخت‌گیری نیروگاه اتمی 1100 مگاواتی را آغاز کرد
پاکستان سوخت‌گیری نیروگاه اتمی 1100 مگاواتی را آغاز کرد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون انرژی اتمی پاکستان عملیات سوخت‌گیری نیروگاه اتمی تازه تاسیس «کی-۲» در کراچی با قابلیت تولید 1100 مگاوات برق را آغاز کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ایرنا به نقل از رسانه‌های پاکستانی می‌گوید که نیروگاه اتمی واحد-2 (کی-2) قرار است اپریل سال 2021 فعالیت خود را آغاز کند و این کشور سوخت‌گیری آن را برای آزمایش نهایی نیروگاه اتمی آغاز کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی اتمی پاکستان اعلام کرد: نیروگاه اتمی کی-2 که به تازگی ساخت آن تکمیل شد، با قابلیت تولید 1100 مگاوات برق پس از مجوز از سازمان تنظیم مقررات اتمی این کشور وارد فاز آزمایشی شد.

آغاز به کار نخستین نیروگاه هسته ای در یک کشور عربی - اسپوتنیک افغانستان
آغاز به کار نخستین نیروگاه هسته ای در یک کشور عربی

به گفته این سخنگو، نیروگاه اتمی کی-2 یک راکتور آب تحت فشار است که بر اساس فناوری HPR-1000 چینی و یک کارخانه نسل سوم مجهز به ویژگی‌های ایمنی پیشرفته ساخته شده است.

مراسم سوخت‌گیری در این نیروگاه با حضور مقامات چینی و پاکستانی از جمله تورن جنرال «ندیم زکی» مدیرکل اداره برنامه استراتژیک و «محمد نعیم» رئیس کل کمیسیون انرژی اتمی پاکستان برگزار شد.

منابع خبری نوشتند: ساخت نیروگاه در  31 اگست سال 2015 آغاز شد و بهره‌برداری تجاری آن پس از گذراندن چندین آزمایش عملیاتی و ایمنی در اپریل سال آینده میلادی آغاز می‌شود.

چهارمین نیروگاه هسته‌ای پاکستان هشتم جدی 1395 با ظرفیت تولید 340 مگاوات به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد تا ظرفیت تولید برق هسته‌ای در این کشور، به بیش از یکهزار مگاوات افزایش یابد.

کمیسیون انرژی اتمی پاکستان اخیراً با اشاره به برنامه‌های بلند مدت این کشور در زمینه تولید برق هسته‌ای با هدف جبران کمبود برق اعلام کرد: بعد از سال 2021، تقریباً هرسال عملیات ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در پاکستان آغاز خواهد شد (در مجموع چهار نیروگاه هسته‌ای جدید) تا این کشور بتواند به نقطه هدف برسد.

کی-2 یکی از دو نیروگاه هسته‌ای 1100 مگاواتی است که در شهر کراچی به‌عنوان قلب اقتصادی پاکستان ساخته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود نیروگاه دیگری به نام کی-3 تا پایان سال 2021 به بهره برداری برسد.

زرادخانه های هسته ای پاکستان و هند فاجعه منطقه ای و جهانی را به بار خواهد آورد - اسپوتنیک افغانستان
زرادخانه های هسته ای پاکستان و هند فاجعه منطقه ای و جهانی را به بار خواهد آورد

پاکستان توانست تکمیل این نیروگاه‌های هسته‌ای را به رغم شرایط دشوار ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا در این کشور تا حد زیادی مطابق برنامه ادامه دهد.

گزارش رسانه‌های پاکستانی حاکی است که این کشور طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های کلانی نیز برای توسعه داروهای هسته‌ای، شفاخانه‌ها و لوازم مرتبط به تشعشعات از جمله مراکز مبارزه با سرطان را در دستور کار قرار داده است. 

پاکستان یکی از کشورهای صاحب سلاح هسته‌ای و از قدرت‌های اتمی جهان شناخته می‌شود. این کشور نخستین بمب اتمی‌اش را در هفتم جوزا 1377 و دوهفته پس از آزمایش بمب هسته‌ای توسط هند در جنوب آسیا، آزمایش کرد.

برخی موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین‌المللی ادعا کردند: پاکستان با سرعت زیادی در حال تقویت توان هسته‌ای نظامی خود است و تا سال‌های آینده، به سومین قدرت هسته‌ای جهان بعد از امریکا و روسیه تبدیل خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала