روسیه را نباید نادیده گرفت و تحریک کرد

© Fotolia / yulenochekkکاخ کرملین مسکو
کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سیاستمدار پولندی: روسیه را نباید نادیده گرفت، تحریک و یا آزرده کرد - این کشور بزرگ و خطرناک است.

به گزارش اسپوتنیک، wPolityce می نویسد که یان پاریس، وزیر دفاع پیشین پولند، اظهار داشت که ولادیمیر پوتین به طور یک جانبه تصمیم گرفت که روابط پولند و روسیه را متوقف کند، بنابراین هیچ تغییری در این مسیر نباید انتظار داشت. وی به رهبران کشور توصیه کرد که به کشور همسایه بزرگ احترام بگذارند و بار دیگر با اقدامات نسنجیده خود در اوکراین، بلاروس و گرجستان که ورشا مجبور به پرداخت هزینه های سنگین است ، مسکو را تحریک نکنند.

پولند «کلید» بازدارندگی روسیه - اسپوتنیک افغانستان
پولند «کلید» بازدارندگی روسیه

وی افزود: "ما شاهد بی ثباتی فزاینده اوضاع بین المللی هستیم. پولند و سایر کشورها باید با چالش های جدید مانند بیماری همه گیر، رد جهانی سازی، تأثیر جو بایدن بر سیاست ایالات متحده و رقابت چین و امریکا در تکنالوژی و تسلیحات سازگار شوند. علاوه بر این ، توافق نامه های مختلف کنترل تسلیحات بین ایالات متحده و روسیه منقضی شده است. اگر خلاصه گفته شود، تعدادی از عناصر وجود دارند که به بی ثبات سازی اوضاع مساعدت می کنند ” .

این سیاستمدار توضیح می دهد که، پولند به عنوان یک کشور اروپایی با پتانسیل متوسط​​، قادر به ادامه سیاست جهانی نیست. جایگاه آن در جهان عمدتا توسط بازیکنان اروپایی در آلمان و روسیه تعیین می شود، اما همچنین جهانیان مانند ایالات متحده آمریکا و چین تعیین می کنند. وی گفت: "لازم است از لحظاتی که منافع قدرتهای بزرگ با منافع ما همزمان است بهره مند شویم ، یعنی آنها به تقویت حاکمیت ما کمک می کنند. بروکسل وزن دارد، اما باید به خاطر داشت که سیاست آن در قبال ورشا با توجه به نگرش برلین تعیین می شود. کلید روابط خوب با اتحادیه اروپا در برلین است".

 یان پاریس به عنوان بارزترین عنصر جدید روابط بین الملل، دولت جدید ایالات متحده را با رویکردی کاملاً متفاوت نسبت به مسائل جهان نامگذاری می کند. ستون فقرات آن طرفداران رئیس جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما خواهند بود که ایالات متحده را "پولیس جهانی" می دانند که نظم بین المللی را تعقیب و متجاوزان را بازدارنده می کند. آنها اطمینان دارند که نجات بشریت مأموریت ایالات متحده برای سالهای آینده است ، بنابراین دید خود را به سراسر جهان تحمیل خواهند کرد.

 وزیر پیشین گفت: "این بدان معناست که برای ایالات متحده، امنیت بین المللی در پس زمینه عقب می افتد و آنها بر مداخله در سیستم دولت داخلی کشورها متمرکز می شوند." به نظر وی،  برای این هدف، ایالات متحده تحت رهبری لیبرال ها با چندین دولت بزرگ وارد اتحاد می شود و یک بین الملل ایدئولوژیک و لیبرال را ایجاد می کند. پریس اطمینان دارد که با این کار ایالات متحده از انطباق با قوانین بین المللی مندرج در منشور سازمان ملل و بیانیه سازمان امنیت و همکاری اروپا دست می کشد. برعکس، آنها سیاست های کشورهای ضعیف تر را تحت عنوان بازگشت به چند جانبه گرایی تعیین خواهند کرد. کنسرت قدرت ها یک بار دیگر بر جهان حاکم خواهد شد و سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، با هدف مسائل امنیتی بین المللی و عدم مداخله در امور داخلی هر کشور، برای همیشه به گذشته تبدیل خواهد شد.

هشدار وزیر دفاع روسیه  به پولند - اسپوتنیک افغانستان
هشدار وزیر دفاع روسیه به پولند

 وزیر دفاع پیشین در پاسخ به این سوال که روابط پولند با روسیه باید بر چه اساسی بنا شود ، پاسخ روشنی داده گفت: "این تصمیم شخصی ولادیمیر پوتین بود که روابط روسیه و پولند را متوقف کند، بنابراین در زمان قدرت او انتظار هیچ تغییری ندارید." ... به نظر وی ، تأثیر ورشا در روابط با مسکو اندک است، اما باید همیشه بخاطر داشت که این کشور همسایه بزرگ و خطرناکی است که قابل تحریک، نادیده گرفتن و توهین نیست.

 "من این را برای بسیاری از سیاستمداران دولت و مجلس توضیح می دهم که اغلب این موضوع را فراموش می کنند. آنها همچنین این واقعیت را نادیده می گیرند که هر یک از اقدامات ما در اوکراین ، بلاروس و گرجستان توسط مسکو به عنوان اقدامات خصمانه نسبت به آن تلقی می شود. سیاستمداران ما باید به یاد داشته باشند که هرچه فعالیت آنها در جهت شرقی بالاتر باشد ، روابط ما با مسکو دشوارتر خواهد شد ، که همچنان همسایه سیاسی و اقتصادی ماست. ما برای هر حرکت بی پروا به سمت شرق قیمت بالایی را پرداخت خواهیم کرد ، اما اگر تصمیم به اقدام بگیریم ، پس باید از هزینه ای که باید پرداخت شود آگاهی داشته باشیم. "

 وی در گفتگو ، موضوع بلاروس را نیز لمس می کند. وی اذعان می کند که اگرچه دوره حکومت الكساندر لوكاشنكو برای جامعه بلاروس مسلماً آسان نبود ، اما از نظر امنیت پولند، این زمان ثبات جئوپلتیك بود. بلاروس سیاست خصمانه ای در قبال پولند دنبال نکرد، اما این دوره از ثبات به پایان رسیده است و هیچ کس نمی داند چه اتفاقی برای بلاروس خواهد افتاد. وی ادامه داد: "من معتقدم که کلید حل مسئله بلاروس در مسکو نهفته است و این ولادیمیر پوتین است که تصمیم می گیرد چه کسی و چه زمانی جایگزین لوکاشنکا به عنوان رئیس جمهور شود."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала