چین به برتری کوانتومی جهانی دست یافته است

© Fotolia / Tomasz Zajda چین به برتری کوانتومی جهانی دست یافته است
 چین به برتری کوانتومی جهانی دست یافته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از دانشمندان چینی با دستیابی به برتری کوانتومی، قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان را ساخته اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله Science منتشر، این کامپیوتر کوانتومی می تواند یک کار واحد را 100 تریلیون بار سریعتر از بهترین ابر کمپیوتر های دیگر انجام دهد.

محققان دانشگاه محققان دانشگاه علم و صنعت چین در هفئی گفتند که رایانه کوانتومی جیوژان آنها، 10 میلیارد برابر سریعتر از گوگل است.

بر خلاف کامپیوتر Sycamore گوگل که از مواد ابررسانا برای مدیریت کیوبیت ها - بیت های اطلاعات کوانتومی - استفاده می کرد، این کامپیوتر جدید چینی که  «جیژانگ» (Jiuzhang ) نام دارد، مبتنی بر فوتون است و از نور برای جابجایی و ذخیره بیت های کوانتوم استفاده می کند.

«جیژانگ» فقط در چند دقیقه محاسبات نمونه برداری از بوزون را به پایان رساند. این در حالی است که دانشمندان تخمین زده اند،  همین محاسبات برای سریع ترین ابر کامپیوترهای جهان بیش از نیم میلیارد سال طول می کشد.

ساخت مدل جدید کامپیوتر برای نیروی هوا- فضای روسیه - اسپوتنیک افغانستان
ساخت مدل جدید کامپیوتر برای نیروی هوا- فضای روسیه

در سال 2019، گوگل اعلام کرد که اولین ماشین محاسبات کوانتومی جهان را ساخته است که از بهترین ابر کامپیوتر های جهان پیشی می گیرد. در حالی که کامپیوتر های کلاسیک با استفاده از بیت هایی که می توانند یکی از دو حالت را در نظر بگیرند (1 یا 0) محاسبات را انجام می دهند، بیت های کوانتومی می توانند در یک برهم نهی از دو حالت وجود داشته باشند، که به آنها امکان می دهد سریعتر از کامپیوترهای کلاسیک محاسبات را انجام دهند.

"سیکامور" گوگل مبتنی بر تراشه های ابررسانا است، در حالی که "جیوژان" از مدارهای نوری استفاده می کند. برای آزمایش دستگاه، از مسئله نمونه برداری از بوزون گاوس یا نمونه گیری از بوزون استفاده شد که توزیع احتمالی حالت خروجی فوتون ها را هنگام پراکنده شدن توسط یک تداخل سنج محاسبه می کند. زمان محاسبه هر آزمایش حدود 200 ثانیه بود، در حالی که سریعترین ابر کامپیوتر چینی، "تایهو لایت" 2.5 میلیارد سال به طول می انجامید. با این حال، در حالی که "جیوژان" بسیار تخصصی است و فقط می تواند برای نمونه برداری از بوزون استفاده شود. نمونه برداری از بوزون استفاده شود.  

گفتنی است که برتری کوانتومی زمانی حاصل می شود که یک کامپیوتر کوانتومی بتواند بهترین عملکرد یک ابر کامپیوتر را تنها در یک کار داشته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала