ترکیه خبر خودداری از خرید واکسین روسی کرونا را تکذیب کرد

© Photo / RDIFترکیه خبر خودداری از خرید واکسین روسی کرونا را تکذیب کرد
ترکیه خبر خودداری از خرید واکسین روسی کرونا را تکذیب کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر صحت کشور ترکیه خبر مربوط به خودداری انقره از خرید واکسین‌ روسی کرونا را تایید نکرد.

به گزارش اسپوتنیک، فخرالدین کوجا، وزیر صحت ترکیه تایید نکرد که این کشور از خرید واکسین روسی ضدکرونا موسوم به «اسپوتنیک وی» خودداری کرده است.

وزیر صحت ترکیه به خبرنگاران گفت: راجع به واکسین روسیه همانطور که می‌دانید، واکسین باید آزمایش آزمایشگاهی مناسبی حوزه سم شناسی را پست سربگذراند. ما این کار را در کشور خود آغاز می‌کنیم. اگر همه چیز موفقیت‌آمیز باشد، می‌توانم بگویم که هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

پیش از این، فخرالدین کوجا، وزیر صحت ترکیه اعلام کرده بود که این کشور واکسین کرونای ساخت روسیه را خریداری نخواهد کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی «هابرترک»، فخرالدین کوجا، در این راستا گفته بود که واکسین ساخت روسیه با «جی‌ال‌پی» (عملیات بهینه آزمایشگاهی) مطابقت ندارد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به این سوال که آیا واکسین ضدکرونا ساخت روسیه با تمام استاندارها مطابقت دارد و یا شک در مورد موثر بودن آن وجود دارد، گفت: می‌توان به صراحت گفت که نتایج آزمایشات و تست (این واکسین) نشان حاکی از این است که این یک واکسین بسیار موثر و ایمن بوده و می‌تواند نقش بسیار مهمی را در مبارزه با بیماری همه‌گیر ها ایفا کند.

«اسپوتنیک وی» اولین واکسین در جهان برای پیشگیری از کووید-19 است؛ وزارت صحت روسیه آن را در اواسط ماه اگست ثبت کرد. این دارو توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالی و با همکاری صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ساخته است. در تابستان، واکسین با موفقیت دو مرحله تحقیق در مورد داوطلبان بین 18 تا 60 سال را به پایان رساند که در نهایت پاسخ ایمنی و پادتن‌های SARS-CoV-2 ایجاد کردند.

اکنون مرحله سوم آزمایشات بالینی با مشارکت 40 هزار نفر در حال انجام است. در دومین تجزیه و تحلیل مقدماتی داده‌های حاصل شده از آزمایش بالینی واکسین «اسپوتنیک وی» حاکی از اثربخشی 95 درصد را نشان داد.تحقیقات در بلاروس، امارات متحده عربی، ونزوئلا، کوریای جنوبی و برخی کشورهای دیگر نیز در حال انجام است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала