ایالات متحده حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت می شناسد

© REUTERS / Carlos Barriaایالات متحده حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت می شناسد
ایالات متحده حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت می شناسد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور امریکا گفت، که وی بیانیه ای را به خاطر به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی امضا کرده است.
ترامپ از عادی سازی روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و مراکش خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ از عادی سازی روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و مراکش خبر داد

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در تویترش نوشت: "امروز من بیانیه ای را به رسمیت شناختم که حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت می شناسم. یک پیشنهاد جدی، قانع کننده و واقع بینانه خودمختاری مراکش تنها مبنای یک راه حل عادلانه و ماندگار برای صلح و رفاه پایدار است!".

وی افزود: "مراكش ایالات متحده را در سال 1777 به رسمیت شناخت. بنابراین شایسته است كه ما حاكمیت آنها بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم".

به نوبه خود، کاخ سفید با نشر متن اعلامیه نوشته است، که ایالات متحده "طرفین را تشویق می کند که بلافاصله به بحث و گفتگو بپردازند، با راهنمایی از برنامه خودمختاری مراکش به عنوان تنها مبنای مذاکرات برای یک راه حل مشترک پذیرفتنی است". 

افزون بر این، گزارش شده است که ایالات متحده توسعه اقتصادی و اجتماعی را با مراکش، از جمله در صحرای غربی تشویق می کند. همچنین، ایالات متحده کنسولگری خود را در صحرای غربی در دخلا افتتاح خواهد کرد.

یادآوری می کنیم، که صحرای غربی سرزمینی در شمال غربی افریقا است. از سال 1884 این منطقه مستعمره اسپانیا بوده است. در سال 1973 ، جبهه مردمی برای آزادی صحرای غربی (پولیساریو) در صحرای غربی ایجاد شد. در سال 1975 ، با فشار فعال مراكش و موریتانی ، توافق نامه ای در مورد انتقال اسپانیا از قسمت شمالی صحرای غربی به حوزه قضایی مراكش و قسمت جنوبی به موریتانی ، در مادرید امضا شد.
اکنون حدود 80٪ از سرزمین صحرای غربی توسط مراکش کنترل می شود، بقیه تحت کنترل جبهه پولیساریو است که جمهوری دموکراتیک عرب صحرا را اعلام کرد. از سال 1991 ، پس از دستیابی به توافق در مورد آتش بس ، یک مأموریت صلح سازمان ملل متحد در صحرای غربی در مورد همه پرسی ، ایجاد شده تحت اختیار شورای امنیت سازمان ملل ، فعالیت می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала