آیا پس از تزریق واکسن کرونا هم باید ماسک بزنیم؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovichآیا پس از تزریق واکسن کرونا هم باید ماسک بزنیم؟
آیا پس از تزریق واکسن کرونا هم باید ماسک بزنیم؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از کارشناسان بهداشت هشدار می‌دهد که واکسن باعث نمی‌شود ویروس یک شبه ناپدید شود.
امیدوار کننده ترین واکسن های روسی کرونا - اسپوتنیک افغانستان
مقایسه امیدوار کننده ترین واکسن های روسی + اینفوگرافیک

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تابناک، با ساخت واکسن کرونا بر این امید بودیم که دیگر دچار شده ای جدیدی از این بیماری ثبت نشود و با خیال راحت به روال زندگی پیش از کرونا برگردیم. ماسک نزدن، یکی از مواردی بود که فکر می‌کردیم با واکسینه شدن دیگر نیازی به آن نداریم؛ اما آنتونی فوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، به مردم هشدار داد و گفت، که پس از دریافت واکسن نیز باید ماسک بزنید. این موضوع تنها به ماسک ختم نمی‌شود، یعنی ما باید فاصله‌ی اجتماعی و تمام اصول بهداشتی دوران کرونا را حتی در زمانی که واکسن این ویروس کشف شده است، ادامه دهیم. اگر چه واکسن برای همه‌ی مردم دنیا نور امیدِ بازگشت به زندگی طبیعی بود؛ ولی حالا کارشناسان با بررسی بیشتر رفتارهای این ویروس، صحبت‌ از رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی بعد از تزریق واکسن کرونا می‌کنند.

۱. چه اتفاقی باید بیفتد که بتونیم دیگر ماسک نزنیم‌؟

فوچی در این‌باره گفت: «ما زمانی می‌توانیم از ماسک زدن صرف نظر کنیم که اکثریت قریب به اتفاق مردم با واکسیناسیون ایمن باشند و در مصونیت کامل از ویروس کرونا قرار گرفته باشند».

فوچی همچنین به خطر وارد شدن ویروس از کشورهای دیگر نیز هشدار داد. در واقع اثر واکسن کرونا تا حدود دو ماه بیشتر در بدن دوام ندارد و اگر رعایت نشود ممکن است مثلا کشوری که توانسته با واکسیناسیون، ۶ ماه پیش کرونا را ریشه کن کند، دوباره آلوده و درگیر این ویروس شود.

۲. پس از واکسیناسیون نیز باید ماسک بزنیم

واکسن کرونا ابزار قدرتمندی در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا است، اما کافی نیست. فوچی گفت: «افرادی که واکسن را تزریق می‌کنند باید به یاد داشته باشند که واکسن از ابتلا به بیماری بالینی جلوگیری می‌کند ولی همچنان شما می‌توانید ناقل بیماری به دیگران باشید».

واکسن کوید۱۹ با ۹۵ درصد اثرگذاری، از بیمار شدن (به طرز تشدید) افراد واکسیناسیون شده جلوگیری می‌کند ولی رعایت نکردن اصول بهداشتی می‌تواند برای افرادی که به هر دلیلی واکسینه نشدند بیشتر از هر زمان دیگری خطر آفرین باشد. تا زمانی که ویروس در جامعه بسیار نادر شود ما به عنوان یک ملت باید به ماسک زدن ادامه دهیم، فاصله فیزیکی را حفظ کنیم و از اجتماع جمعیت جلوگیری کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала