کدام واکسین بهتر است؛ روسی یا امریکایی؟

© Photo / RDIFکدام واکسین بهتر است؛ روسی یا امریکایی؟
کدام واکسین بهتر است؛ روسی یا امریکایی؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از داکتران روسی، واکسین‌ روسی ضدکرونا «اسپوتنیک وی» را با واکسین امریکایی مقایسه کرد. و از همکاران خارجی خود که واکسین روسی را آزمایش نشده خوانده‌ اند خواست، تا قبل از انتقاد یکبار به «آینه» نگاه کنید و سپس انتقاد نماید.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندر میاسنیکوف داکتر و مجری یک برنامه سلامتی در تلویزیون روسیه، واکسین‌ روسی ضدکرونا «اسپوتنیک وی» را با واکسین امریکایی مقایسه کرد. و از همکاران خارجی خود که واکسین روسی را آزمایش نشده خوانده‌ اند خواست، تا قبل از انتقاد یکبار به «آینه» (به واکسین‌های ساخته شده خودشان) نگاه کنید و سپس انتقاد نماید.

وی در تلگرام خود نگاشته است: «من نمی‌خواهم به این بحث بپردازم که واکسین آنها (امریکایی) «ناکارآمد» است! لازم نیست مثل آنها رفتار نمایم، اما باید به آنها توصیه کرد که به آینه نگاه کنند. آیا این واکسین ماست که «آزمایش نشده» است؟».

واکنش آلرژیک شدید به واکسین فایزر در امریکا  - اسپوتنیک افغانستان
واکنش آلرژیک شدید به واکسین فایزر در امریکا

میاسنیکوف خاطرنشان کرد که «اسپوتنیک وی» بر اساس واکسینی ایجاد شده که از سال 2002 بر روی آن تحقیق و بررسی در حال انجام است. و پیشینیان آن تحت آزمایشات بالینی انسان قرار گرفته است. در حال که، واکسین امریکایی با استفاده از یک نوآوری کاملاً جدید و براساس یک اصل کاملاً جدید ساخته شده است.

به گفته این داکتر روسی، سرعت ظاهر شدن واکسین امریکایی حتی داکتر آنتونی فائوچی رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی امریکا را متعجب کرد. طبق گفته میاسنیکوف، آنتونی فائوچی گفت که «باور کردن به سادگی  به توسعه واکسین که 11 ماه طول کشید، غیرممکن است».

این مجری برنامه سلامتی ابراز امیداواری کرد که هر دو واکسین روسی-امریکایی به اندازه کافی موثر و ایمن باشند. وی در آخر همچنان از «جنگ واکسین» در رسانه‌ها انتقاد کرد، گفت: حتی در یک جنگ واقعی آتش‌بس می‌شود تا به دشمن فرصت جمع‌آوری مجروحین داده شود.

پیش از این، مقامات در ایالت آلاسکا امریکا گزارش دادند که یک کارمند صحی آنها کمی پس از تزریق واکسین امریکایی دچار واکنش شدید آلرژیک شد. مقامات گفته بودند که این زن حدود ده دقیقه پس از تزریق واکسین کرونا ساخت شرکت فایزر دچار تنگی نفس و علائم دیگر واکنش آلرژیک آنافیلاکسی شد.

این مقامات گفته بود که این فرد هیچ‌گونه سابقه واکنش آلرژیک نداشته است. آنها همچنان گفتند که در حال بررسی وجود ارتباط میان واکنش آلرژیک در او و این واکسین هستند.

پیش از این، رهبری مراکز فدرال کنترول و پیشگیری از بیماری‌های امریکا امکان استفاده از واکسین فایزر و بیوان‌تک در کشور در موارد اضطراری را تأیید کرد.

هفته گذشته نیز دو مورد دیگر واکنش شدید آلرژیک پس از آغاز تزریق واکسین ساخت شرکت فایزر در بریتانیا گزارش شده بود.

در حال حاضر چندین واکسین ضدکرونا در جهان وجود دارد. از جمله دو واکسین «اسپوتنیک وی» و « EpiVacCorona» در روسیه ثبت شده است.  پنجم دسمبر واکسیناسیون علیه ویروس کرونا با استفاده از اسپوتنیک وی در مسکو آغاز شد. همچنان، شرکت داروسازی  بریتانیایی آسترازنکا  از آغاز آزمایشات بالینی واکسن AZD1222 خبر داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала