بزرگترین کوه یخی جهان به چهار قسمت تقسیم شد

CC0 / Pixabay / تغییرات جوی چگونه بر صحت باشندگان زمین تائثیر میکنند
تغییرات جوی چگونه بر صحت باشندگان زمین تائثیر میکنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بزرگترین کوه یخی جهان که سه سال قبل به دلیل تغییرات آب و هوا از قطب جنوب جدا شده بود، در حال حاضر به چهار قسمت تقسیم شده است.

به گزارش اسپوتنیک، در سال 2017  بزرگ‌ترین کوه یخی جهان به ‌نام لارسن از قطب جنوب جدا شد. تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین از اصلی‌ترین دلایل جدا شدن کوه یخی لارسن سی به حساب می‌آید.

قطب جنوب - اسپوتنیک افغانستان
جدا شدن بزرگ‌ترین کوه یخی جهان از قطب جنوب + تصاویر

این قطعه عظیم یخ که دلیل گرمایش زمین ذوب و از قاره جنوبگان کنده شده بود، در روزهای آغازین سال جاری میلادی به طور کامل از یخ‌های چند میلیون‌ساله قطب جنوب جدا گردید.

کوه یخ ، به نام A68a در زمان جدا شدن  350 متر ارتفاع و 200 کیلومتر درازا داشت. مساحت قسمت بیرونی این قطعه یخ حدود 5.1 هزار و 800 کیلومتر مربع است. مساحت این قطعه یخ در مقیاسی دیگر بیش از دو برابر سطح کشور لوکزامبورگ و هم‌مساحت با البرز است.

مشاهدات اخیر دانشمندان با استفاده از ماهواره راداری اروپایی Sentinel-1A نشان می دهد که کوه یخ به چهار قطعه تقسیم شده است.

نتایج این مشاهدات در پورتال Live Science گزارش شده است.

لورا گریش ، متخصص سیستم های اطلاعات جغرافیایی اداره قطب جنوب انگلیس ، توانست قطعه های یخی تقسیم شده را اندازه گیری کند. بزرگترین آنها 2600 متر مربع را مساحت را اشغال می کند.سه قطعه دیگر هر کدام- 655 ، 225 و 144 کیلومتر مربع مساحت دارند.  دانشمندان امیدوارند که جریان های اقیانوس قطعه ای از کوه یخی جدا شده را به اقیانوس باز شمال جزیره منتقل کنند.

گفتنی است که  سال پیش کارشناسان خبر از جدا شدن یک توده یخ 3700 کیلومتری در قطب جنوب دادند؛ هم‌اکنون این کوه یخی به‌طور‌ کامل از قطب جنوب جدا شد. از سال 2010 دانشمندان شکافی را در یخ‌های قطبی جنوب مشاهده کرده بودند و پیش‌بینی می‌شد که یکی از کوه‌های یخی قطب جنوب جدا خواهد شد. کوه یخی دراثر شکافته شدن صفحات یخی در طول دهه‌ها و به‌طور تدریجی، شکل می‌گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала