مکانیسم پیری برگشت ناپذیر برای سلول های خون ساز کشف شد

CC0 / / مکانیسم پیری برگشت ناپذیر برای سلول های خون ساز کشف شد
مکانیسم پیری برگشت ناپذیر برای سلول های خون ساز کشف شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محققان دانشگاه توکیو در جاپان مکانیسم ناشناخته پیری خون را کشف کرده اند که از جوان شدن سلول های خون ساز جلوگیری می کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مقاله منتشره در مجله علمی Journal of Experimental Medicine محققان در انستیتوت علوم پزشکی دانشگاه توکیو در جاپان، به بررسی این امر پرداختند که آیا جوان سازی سلول های بنیادی خون ساز پیر شده در ریز محیط مغز استخوان اتفاق می افتد یا خیر. آن ها ده ها هزار سلول  بنیادی خون ساز پیر شده را از یک موش 20 ماهه جمع آوری کردند و آن ها را بدون پیش تیمار با پرتو به موش های جوان هشت هفته ای پیوند کردند.

کشف مالکول ضد پیری - اسپوتنیک افغانستان
کشف مالکول ضد پیری

این مطالعه نشان داد که اپی ژنوم(متیلاسیون DNA) سلول های بنیادی خون ساز پیر شده، حتی در مغز استخوان جوان نیز تغییر قابل توجهی نکرد ولی پروفایل متیلاسیون DNA شاخص بهتری را در مقایسه با الگوی بیان ژن سلول های بنیادی خون ساز پیر شده نشان داد. مشخص شد که این فعالیت ژن ها را در سلول های پیر تغییر می دهد  و باعث می شود که آنها مانند سلول های جوان به نظر برسند ، اما عملکرد آنها به دلیل اینکه  الگوی متیلاسیون DNA (یعنی تعداد گروه های متیل متصل به DNA) تغییر نمی کند احیا نمی شود. به عبارت دیگر ، سلول ها عملا جوان نمی شوند.

با این حال، دانشمندان امیدوارند که نتایج آنها بتواند به درمان های جدیدی برای اختلالات خونی مرتبط با سن کمک کند. تحقیقات بیشتر بر روی شناسایی مکانیزمی متمرکز است که بر عملکرد سلولهای بنیادی خونساز قدیمی تأثیر می گذارد.

 به عقیده محققان، آنالیزهای دقیق تر ممکن است مکانیسم هایی که اثر برگشت ناپذیری روی عملکرد سلول های بنیادی خون ساز پیر شده دارند را نشان دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала