توضیحات وزارت خارجه روسیه در مورد خروج از پیمان آسمان باز

© Sputnik / Nataliya Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر توضیحات وزارت خارجه روسیه در مورد خروج از پیمان آسمان باز
 توضیحات وزارت خارجه روسیه در مورد خروج از پیمان آسمان باز  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از آغاز مراحل خروج روسیه از پیمان آسمان های باز خبر داد پیمانی که چند ماه پیش آمریکا از آن خارج شده بود.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست خبری وبیناری  اظهار کرد: تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان آسمان های باز به بهانه های واهی، موازنه منافع شرکت کنندگان در این پیمان را برهم زد و نقش آن به عنوان ابزار برای تحکیم اعتماد و امنیت را مخدوش کرد.

وی افزود: طرف روسی پیشنهاد مشخصی مطابق با مفاد اساسی این پیمان برای حفظ قابلیت اجرایی آن در شرایط جدید را مطرح کرد. با تاسف خاطرنشان می کنیم که این ابتکار از طرف متحدان آمریکا حمایت نشد. 

زاخارووا در ادامه نشست خبری گفت: ما امیدواریم که دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن تصمیم به احیای همکاری‌ها با روسیه در عرصه کنترل تسلیحات بگیرد.

او ادامه داد: ما برای آمادگی دولت جدید آمریکا برای ازسرگیری همکاریها با روسیه امیدواریم و این‌که واشنگتن همکاری سازنده در این مساله (کنترل تسلیحات راهبردی) و سایر مسائل امنیت بین المللی را برگزیند.

Официальный представитель министерства иностранных дел России Мария Захарова во время брифинга в Москве - اسپوتنیک افغانستان
روسیه: نظریه "انحصار گرایی" آمریکا پذیرفتنی نیست

امنیت راهبردی و کنترل تسلیحات، مهم ترین مساله مورد اختلاف روسیه و آمریکا است که بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای بابرد کوتاه و میان‌برد نخستین پیمان در سال‌های اخیر بین آمریکا و روسیه بود که 18 ماه پیش واشنگتن از آن خارج شد.

شایان ذکر است، این پیمان در سال 1987میلادی  بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد و دوم اگست  سال 2019 بر اثر خروج یکجانبه آمریکا از آن اعتبار خود را ازدست داد.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین 34 کشور جهان است که سال 2002 میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می‌یابد. این پیمان، یکی از بزرگ‌ ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف ‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала