آینده طیاره‌ها پس از خروج روسیه از پیمان «آسمان‌های باز»

© KAPO S.P. Gorbun /  مراجعه به بانک تصاویر آینده طیاره‌ها پس از خروج روسیه از پیمان «آسمان‌های باز»
آینده طیاره‌ها پس از خروج روسیه از پیمان «آسمان‌های باز» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دو منبع از حوزه نظامی- دیپلماتیک می‌گویند که پس از خروج روسیه از پیمان «آسمان‌های باز» می‌تواند از دو طیارۀ داخلی استفاده کرد.

به گزارش اسپوتنیک، این دو منبع گفتند، پس از خروج روسیه از پیمان «آسمان‌های باز»، دو طیارۀ داخلی توپولف 214 اوان ممکن است برای شناسایی مورد استفاده قرار گیرد.

 منبع گفت: پس از خروج نهانی روسیه از این پیمان، هر دو طیارۀ جت تو-214 اوان برای سایر وظایف برنامه‌ریزی شده است.

این منبع تصریح کرد که این طیاره همچنان می‌تواند به‌طور عینی نتایج آزمایش‌های تسلیحاتی را بررسی و اثربخشی تمرینات را ارزیابی کند.

 توضیحات وزارت خارجه روسیه در مورد خروج از پیمان آسمان باز  - اسپوتنیک افغانستان
توضیحات وزارت خارجه روسیه در مورد خروج از پیمان آسمان باز

طبق گفته منبع دوم، برای این که از این دو طیاره برای شناسایی استفاده شود، نیاز به نصب جدیدترین شناسایی الکترونیکی روی صفخه آنها است. با این حال، منبع اظهار داشت که در حال حاضر تصمیم مقدماتی برای این امر اتخاذ شده است.

این منبع همچنان گفت که طراحان طیاره جت توپولف 214 اوان اساس مدرن سازی گسترده آنها را فراهم کرده اند.

علاوه بر این، هر دو منبع اظهار داشتند که دو طیاره توپولف 214 تا زمان خروج نهایی از پیمان «آسمان‌های باز» از آنها استفاده صورت نمی‌گیرد.

وزارت امور خارجه روسیه جمعه 15 جنوری اعلام کرد که این کشور از پیمان کنترول تسلیحات «آسمان‌های باز» خارج خواهد شد. هدف از این معاهده، ارتقاء اعتماد متقابل بین امریکا و روسیه با دادن مجوز به امضاکنندگان آن برای انجام پروازهای شناسایی در مناطق مختلف به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیروها و فعالیت‌های نظامی بوده است.

 این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت روسیه روند داخلی برای خروج از پیمان آسمان‌های‌ باز را آغاز می‌کند. در این بیانیه آمده است: «به دلیل عدم پیشرفت در رفع موانع برای ادامه پیمان تحت شرایط جدید، وزارت امور خارجه روسیه مجاز است آغاز مراحل داخلی خروج فدراسیون روسیه از منطقه پیمان آسمان‌های‌ باز را اعلام کند. پس از اتمام این مراحل، طرفین در جریان قرار خواهند گرفت».

این پیمان در سال 1987 میلادی  بین ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد و دوم اگست  سال 2019 بر اثر خروج یکجانبه امریکا از آن اعتبار خود را از دست داد.

پیمان منع راکت‌های هسته‌ای کوتاه و میان‌برد، شامل راکت‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله 500 تا 1000 کیلومتر (کوتاه‌برد) و 1000 تا 5500 کیلومتر (میان‌برد) می‌شد.

امریکا دو ماه پیش نیز از پیمان آسمان های باز خارج شد و روز پنجم ماه فبروری آینده نیز تاریخ اعتبار پیمان تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-2 که بین روسیه و امریکا امضا شده است به پایان می رسد و واشنگتن برای تمدید اعتبار آن شروطی را تعیین کرده که ازطرف روسیه غیرقابل قبول اعلام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала