امریکا قصد دارد از طریق اروپا به ایران نزدیک شود

© AFP 2023 / Carlos Barriaایران امریکا
ایران امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده قصد دارد از طریق میانجی گران اروپائی دیالوگ مستقیم را با ایران آغاز نماید.

به گزارش اسپوتنیک، اسکای نیوز عربی به نقل از یک مقام امریکایی که نامش فاش نشده اعلام کرد: ایالات متحده قصد دارد گفتگوی مستقیم با ایران را از طریق میانجی گران اروپائی آغاز کند.

به گفته وی، دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده ابتكاری را از طریق میانجی گران اروپائی آغاز می كند تا گفتگوی مستقیم با تهران را شروع نماید.

تحریم جدید امریکا علیه ایران  - اسپوتنیک افغانستان
تحریم جدید امریکا علیه ایران

این منبع افزود: رویکرد جدیدی با هدف استراتژی مهار ایالات متحده در منطقه و جستجوی راه حل صلح آمیز با ایران وجود خواهد داشت.

پیش از این، جن پسکی سخنگوی کاخ سفید گفته بود که بایدن قصد دارد درباره برنامه های مذاکره با ایران با متحدانش گفتگو کند.

از طرف تیم بایدن علایم در مورد قصد گسترش توافق هستوی وجود داشت که با مخالفت تهران روبرو می شود.

بنابراین، آنتونی بلینکن نامزد پست وزیر خارجه ایالات متحده گفت: اگر تهران اولین عضوی باشد که به اجرای توافق نامه بازگردد، واشنگتن نیز آماده است به توافق برگردد تا زودتر به نتیجه برسد. توافقنامه کوتاه مدت، که همچنین شامل برنامه راکت تهران است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با اعلام مخالفت خود با تغییر در مفاد توافق، احتمال گنجاندن برنامه راکتی در این توافق را رد کرد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
شمخانی به محب: ایران مصمم به اخراج امریکا از منطقه است

علاوه بر این، تهران تأکید می کند که این ایالات متحده است که ابتدا باید اولین گام را برای لغو تحریمات علیه ایران بردارد و پس از آن می تواند به توافق برگردد.

در سال 2015، شش کشور (بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده امریکا، فرانسه) و ایران از دستیابی به یک برنامه اقدام جامع مشترک خبر دادند.

در این توافق نامه لغو تحریمات در ازای محدود کردن برنامه هستوی ایران پیش بینی شده بود.

این معامله به شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد؛ در ماه می 2018، ایالات متحده خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه تهران را اعلام کرد.

ایران در سال 2019 کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه، با کنار گذاشتن محدودیت های تحقیقات هستوی، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی یورانیم را اعلام کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала