آمادگی امریکا برای دستگیری یك متهم در قتل روزنامه نگار وال استریت ژورنال در پاکستان

© AFP 2023 / Ishara S.Kodikaraآمادگی امریکا برای دستگیری یك متهم در قتل روزنامه نگار وال استریت ژورنال در پاکستان
آمادگی امریکا برای دستگیری یك متهم در قتل روزنامه نگار وال استریت ژورنال در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا آمادگی دارد تا متهم به قتل رئیس دفتر آسیای جنوبی روزنامه وال استریت ژورنال را در پاکستان دستگیر کند. 
وال استریت ژورنال: امریکا  خواهان از سرگیری گفت و گو ها با طالبان است - اسپوتنیک افغانستان
وال استریت ژورنال: امریکا  خواهان از سرگیری گفت و گو ها با طالبان است

به گزارش اسپوتنیک، ایالات متحده امریکا آمادگی دارد تا عمر شیخ متهم به قتل دانیل پرل رئیس دفتر آسیای جنوبی روزنامه وال استریت ژورنال در پاکستان را دستگیر کند. 

مونتی ویلکینسون سرپرست وزارت دادگستری ایالات متحده امریکا گفت: "ایالات متحده آمادگی دارد عمر شیخ را دستگیر و وی را در امریکا محاکمه کند. به وی نباید اجازه داده شود به دلیل نقش  اش در آدم ربایی و قتل پرل از عدالت فرار کند".
همانطور که ویلکینسون خاطر نشان کرد، شیخ مدتهاست که در ایالات متحده متهم شده است.
دادگاه عالی پاکستان روز پنجشنبه عمر شیخ را که در آدم ربایی و قتل پرل در سال 2002 نقش داشت، آزاد کرد. دادگاه همچنین فرجام خواهی مقام های ایالتی سند را علیه تصمیم دادگاه عالی سند برای لغو محکومیت شیخ به دلیل سر بریدن پرل رد کرد. کاخ سفید و وزارت امور خارجه از این تصمیم ابراز نارضایتی کرده اند.
پیش از این، عمر شیخ، که بیش از 18 سال است در این قتل بی گناهی خود را اعلام کرده است، گفته بود که وی در این جنایت نقش "جزئی" داشته است. در نامه ای که شیخ در سال 2019 نوشته بود، آمده است، که پذیرفتن دخالت محدود در قتل خبرنگار وال استریت ژورنال تقریباً دو هفته پیش در دیوان عالی کشور ثبت شد، اما تنها در این هفته وکلای شیخ نامه را توسط موکل خود تأیید کردند. در همان زمان، شیخ مشخص نکرد که دقیقاً دست داشتن وی در این جنایت چه بوده است.
در جنوری 2002، دانیل پرل، که در حال تحقیق درباره افراط گرایی مذهبی در کراچی بود، ربوده شد. سپس او را سر بریدند و فیلم اعدام در اینترنت منتشر شد. جسد این روزنامه نگار در ماه می همان سال کشف شد. اندکی پس از آن ، شیخ دستگیر و توسط دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد.
در اپریل سال 2020 ، دادگاه حکم اعدام صادر شده به شیخ در رابطه با تروریسم، آدم ربایی به جرم باج و قتل را لغو کرد. دادگاه کلیه اتهامات وی را به استثنای اتهام آدم ربایی که در پاکستان مجازات هفت سال زندان دارد، لغو کرد. دادگاه همچنین اتهامات سه همدست شیخ را که در سال 2002 به حبس ابد محکوم شده بودند، لغو کرد.
مسئولیت آدم ربایی پرل توسط جنبش احیای حاکمیت پاکستان، که خواستار آزادی طالبان و القاعده اسیر شده بود. در سال 2007، خالد شیخ محمد، زندانی در زندان گوانتانامو گزارش داد كه وی شخصاً پرل را اعدام كرده است. پیش از این، وی به سازماندهی حملات 11 سپتامبر 2001 در ایالات متحده اعتراف كرده بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала