کشف خوشه‌ای از مواد مرموز در نزدیکی سیاره زمین

© Fotolia / Studio023کشف خوشه‌ای از مواد مرموز در نزدیکی سیاره زمین
کشف خوشه‌ای از مواد مرموز در نزدیکی سیاره زمین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2021
عضو شوید
ستاره شناسان آمریکایی در پی یک تحقیق، اخیرا در فاصله نسبتا نزدیک به زمین موفق به کشف یک ماده تاریک غیر معمول در کهکشان توکان دوم شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک،  محققان علوم ستاره شناسی در انستیتوت فناوری ماساچوست در ایالات متحده یک خوشه غیرمعمول ماده تاریک در کهکشان Toucan II " یک کهکشان ابر نازک کوتوله" که در فاصله تقریباً 163 هزار سال نوری، در نزدیکی زمین قرار دارد را کشف نمودند.

نتایج این پژوهش در مجله علمی Nature Astronomy منتشر شده است.

ستاره شناسان سیاره سرکش به اندازه زمین را کشف کردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.10.2020
ستاره شناسان سیاره سرکش به اندازه زمین را کشف کردند

محققان  معتقد اند که ستاره هایی را که آنها کشف کردند متعلق به کهکشان Toucan II بوده اما در فاصله بسیار دورتر از مرکز آن قرار دارند.

این ستاره های تازه کشف شده، تحت تأثیر جاذبه یک کهکشان دیگر قرار دارند، که جرم آن سه تا پنج برابر بیشتر از حد تصور شده در اصل است.

به گفته دانشمندان، این کشف نشان می دهد که کهکشان های باستانی باقی مانده نیز از آنچه که قبلا تصور می شد، گسترده تر و عظیم تر بوده و حاوی مقدار زیادی ماده تاریک هستند.

کهکشان  Toucan II شامل ستاره هایی با فلزیت بسیار کم است (فلز غلظت نسبی عناصر سنگین تر از هیدروژن یا هلیوم است) که در اوایل جهان شکل گرفته اند.

  ماده تاریک، ماده‌ای نامرئی و مرموز است که به استثنای انرژی تاریک، حدود 85 درصد از کل ماده و انرژی جهان را تشکیل می‌دهد. ماده معمولی، تشکیل دهنده هر آن چیزی است که در اطراف خود می‌بینیم و تنها پنج درصد از جهان را به خود اختصاص داده است. بقیه جهان از انرژی تاریک تشکیل شده است. اعتقاد بر این است که هر کهکشان هاله ماده تاریکی دارد که ستارگان را در آن به دام می اندازد. بدون ماده تاریک ، گرانش ماده مرئی برای جلوگیری از تجزیه کهکشان ها کافی نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала