پیش‌بینی فاجعه اقلیمی برگشت ناپذیر تا سال 2050

© Fotolia / V.P.کره زمین
کره زمین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.02.2021
عضو شوید
تیمی بین المللی از دانشمندان، در طی یک تحقیق مشترک، تغییرات اقلیمی برگشت ناپذیر برای سیاره زمین را تا سال 2050 پیش بینی نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Climate Dynamics، دانشمندان دانشگاه ردینگ انگلیس و آکادمی علوم چین، در یک تحقیق مشترک،  به این نتیجه رسیدند که طی سه دهه آینده، به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای  درجه حرارت در چین به شدت افزایش خواهد یافت. به نوبه خود ، این امر منجر به وقایع فاجعه بار آب و هوایی، از جمله خشکسالی خواهد شد.

نتایج این تحقیق  درمقاله ای منتشر شده در مجله Phys.org بیان شده است.

پیش بینی می شود حداکثر و حداقل دما تا سال 2050 حدود دو درجه سانتیگراد افزایش یابد. در سراسر چین احساس گرمترین دمای روز 2.4 درجه سانتیگراد و گرمترین دمای شب 1.8 درجه افزایش خواهد یافت.

زمین در آستانه یک فاجعه اقلیمی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.12.2020
زمین در آستانه یک فاجعه اقلیمی

 این گرمایش نسبت به آنچه در دهه های اخیر مشاهده شده چشمگیرتر خواهد بود و پنج برابر نوسانات دمای بین سالی است که اکنون مشاهده شده است. حداقل دما در طول روز 2.1 درجه و در شب بیش از 2.3 درجه در چین افزایش خواهد یافت که بیش از دو برابر تنوع سالانه است.

جنوب شرقی چین بیشترین افزایش دما را خواهد داشت. حداکثر دما در روز افزایش 3.2 درجه سانتیگراد و در شب 2.1 درجه را نشان خواهد داد.  .

همزمان، کاهش گازهای گلخانه ای به دلیل کم شدن غلظت ذرات در جو که تشعشعات خورشیدی را بازتاب می کنند باعث گرم شدن آب و هوا در کوتاه مدت خواهد شد اما گرایش بلندمدت، کاهش گازهای گلخانه ای در جو است که که در نهایت به سردشدن اقلیم منجر خواهد شد.

محققان بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند که تا سال 2050 حدود 77 درصد از شهرهای جهان تغییرات حائز اهمیتی را در وضعیت آب و هوایی خود تجربه می‌کنند.

پژوهشگران استدلال می‌کنند برای کاهش خطر و حفاظت از تمدن انسانی نیاز است که در دهه‌ی آینده به یک بسیج جهانی منابع برای توسعه‌ی یک سیستم صنعتی با کربن صفر نیاز است. این عمل ازنظر مقیاس، مانند بسیج اضطراری دوران جنگ جهانی دوم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала