ایران پیشنهاد مذاکرات هستوی مستقیم با امریکا و اروپا را رد کرد

© REUTERS / Carlos Barria ایران امریکا
ایران امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2021
عضو شوید
وال استریت ژورنال مدعی شده است که ایران پیشنهاد اروپا را در مورد مذاکرات مستقیم در حل بر برنامه هستوی اش با امریکا را رد کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه ‌وال استریت ژورنال، امروز طی گزارشی اعلام داشت که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ترتیب دادن مذاکرات هستوی مستقیم با ایالات متحده را رد کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از دو دیپلمات ارشد غربی خبر داده است که ایران نشست در جلسه‌ای اروپا را رد کرده و اعلام داشته است که ابتدا باید تضمین شود که ایالات متحده برخی از تحریم‌ها را پس از این نشست لغو می‌کند.

تحریم تازه ای امریکا بر مقام های حزب الله و ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.10.2020
تحریم تازه ای امریکا بر مقام های حزب الله و ایران 

این دو دیپلمات ارشد همچنین افزودند که رد درخواست مذاکره مذکور از سوی تهران امیدواری‌ها به مذاکرات در ماه های آتی را از بین نبرده، بلکه به منظور دستیابی به اهرمی در مذاکرات از سوی ایران به انجام رسیده است. به گفته دیپلمات‌ها، این گفتگوها هنوز هم می‌توانند قبل از سال جدید ایرانی و در اواخر مارچ آغاز شوند.

کمیسیون اروپا پیشتر تأیید کرده بود که اروپا در تلاش است تا جلسه‌ای غیررسمی با حضور اعضای برنامه جامع اقدام مشترک برنامه هستوی ایران و نمایندگان ایالات متحده تشکیل دهد. ایالات متحده نیز اعلام کرده بود، در مذاکراتی که اتحادیه اروپا امیدوار است در روزهای آینده میزبان آن باشد، شرکت خواهد کرد. با این حال، واشنگتن پیش از انجام مذاکرات رو در رو با ایران، از کاهش تحریم‌ها خودداری کرده بود.

تحریم جدید امریکا علیه ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.01.2021
تحریم جدید امریکا علیه ایران

قابل ذکر است که توافقنامه هستوی ایران با نام رسمی "برنامه جامع اقدام مشترک"، در سال 2015 به امضای ایران و گروه 1+5 (ایالات متحده، ابریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی یورانیم تا غنای 3.67 % است و در ازای آن، سایر طرف‌های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند.

دولت دونالد ترامپ در 8 ماه می 2018 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد. ایران دقیقاً یک سال پس از خروج امریکا از این توافق، کاهش تدریجی تعهدات خود ذیل این توافق نامه، کنار گذاشتن محدودیت‌ها در تحقیقات هستوی، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی یورانیم، را اعلام کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала