منظره خیره کننده نزدیکی مریخ و خوشه پروین + تصاویر

© AP Photo / Ted S. Warrenمنظره خیره کننده نزدیکی مریخ و خوشه پروین
منظره خیره کننده نزدیکی مریخ و خوشه پروین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2021
عضو شوید
این هفته دوستداران رویداد های نجومی شاهد نزدیکی خیره کننده سیاره مریخ و خوشه ستاره‌‌ای آبی و درخشان پروین خواهند بود.

به گزارش اسپوتنیک، سیاره مریخ از اوایل این هفته به صورت فلکی "خوشه پروین" نزدیک می شود. خوشه ستاره‌‌ای آبی و درخشان پروین (Pleiades)  مشهورترین خوشه ستاره‌‌ای در آسمان شب است.. خوشه پروین (M45) تقریباً 450 سال نوری از زمین دور است و با اختلاف چند درجه از صورت فلکی «شکارچی» (Orion) به راحتی می‌‌توان آن را یافت.

برای کسانی که دوست دارند آسمان پر ستاره را تماشا کنند ، این یک رویداد ویژه خواهد بود. سیاره سرخ با رنگ متضاد که خوشه ستاره آسمانی درخشان پروین منتشر می‌سازد، به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.هر دو آن‌ها با چشم غیرمسلح به راحتی دیده می‌شوند و مریخ به رنگ قرمز متمایزی می‌درخشد و خوشه پروین آبی‌رنگ است.

اگرچه مریخ در تمام هفته در پس زمینه آبی Pleiades به وضوح قابل مشاهده خواهد بود، اما نزدیکترین رویکرد در 3 مارچ رخ خواهد داد. سپس صورت فلکی و سیاره در فاصله 2.6 درجه ای از یکدیگر قرار خواهند گرفت (این قطر پنج برابر بزرگتر از ماه کامل است).

نشریه گاردین می نویسد که این نزدیکترین فاصله بین این اجرام فضایی از جنوری 1991 است، زمانی که آنها در مسافتی برابر با قطر سه ماه کامل نزدیک شدند. دفعه بعدی،  این رویداد را فقط می‌توان در فبروری 2038 مشاهده کرد. احتمال نزدیکی مریخ در فاصله چهار قطر ماه از Pleiades خواهد بود.

 چهارشنبه، سوم مارچ 2021  اگر  پس از تاریکی هوا  به آسمان جنوب غربی نظرانداخته شود، می‌توان خوشه پروین را مشاهده کرد . با این حال،  چند شب قبل و بعد از این تاریخ نیز   منظره مشابهی دیده خواهد شد. از روز سه شنبه، دوم مارچ 2021 مریخ از کنار دو ستاره درخشان در خوشه پروین، ستاره الکترا (Electra) و ستاره اطلس (Atlas) عبور می‌کند، قبل از اینکه تا چهارم مارس 2021 از زمین دور شود.

صورت فلکی تاوروس (Taurus) منطقه از آسمان شب است و در هفته‌های آینده مریخ به ستاره  سرخ (Aldebaran) نزدیک می‌شود و در خوشه کهکشانی هایدز (Hyades) قابل تماشا خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала