هشدار دانشمندان: جاکارتا در حال غرق شدن است

© Photo / PixabayJakarta. (File)
Jakarta. (File) - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2021
عضو شوید
گروهی از دانشمندان هشدار داده اند که استفاده نامطلوب از آبهای زیرزمینی باعث می‌شود که برخی از شهرهای بزرگ واقع در سواحل دریاها و اقیانوس ها چهار برابر سریعتر از بقیه خشکی زیر آب شوند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از بلومبرگ، تیمی از دانشمندان چین ، فرانسه ، آلمان و انگلیس در یک تحقیق مشترک از خطر غرق شدن جاکارتا - مرکز اقتصادی جهان هشدار داده اند.

نتایج این مطالعه در مقاله ای در ژورنال علمی Nature Climate Change  منتشر شده است.

دانشمندان از  جاكارتا به عنوان ' سریع ترین شهر در حال غرق شدن جهان ' نام برده اند.

مرکز اقتصادی جاکارتا در اندونزی، با جمعیت بیش از ده میلیون نفر با سرعت 7.8-9.9 میلی متر در سال زیر اّب می‌رود. در حالی که میانگین جهانی 2.5 میلی متر است. مقامات این کشور مجبور هستند پایتخت را به منطقه بالاتر در جزیره بورنئو منتقل کنند، زیرا این شهر به معنای واقعی کلمه در حال غرق شدن است.

هشدار دانشمندان در باره تغییرات فاجعه بار اقلیمی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.10.2018
هشدار دانشمندان در باره تغییرات فاجعه بار اقلیمی

طبق این گزارش، جاکارتا در یك دهه آینده 25 سانتیمتر در آبهای اقیانوسی فرو خواهد رفت. این موضوع در سال های اخیر به یكی از مهمترین چالش های زیست محیطی و اقتصادی دولت های مختلف اندونزی به ویژه دولت جوكوی تبدیل شده است.

دلیل این وضعیت استخراج آبهای زیرزمینی از چاه های کم عمق است. حفره های تشکیل شده در زیر زمین منجر به فرونشست خاک می شود. در صورت وقوع سیل و طوفان، خطر تخریب زمین افزایش می یابد.

از دیگر شهرهای بزرگ جهان که در معرض تهدید قرار دارند، می توان از شانگهای چین و نیواورلئان ایالات متحده نام برد. نویسندگان این تحقیق معتقدند در حال حاضر نجات جاکارتا بسیار دشوار است ، اما در سایر شهرها را می توان با تغییر قوانین استفاده از آب های زیرزمینی نجات داد.

رابرت نیکلز، محقق ارش این تحقیق ، متذکر می شود که اگر مقامات سایر شهرهای ساحلی هشدار را نادیده بگیرند، در آینده نه چندان دور، سایر شهرهای بزرگ با سرازیر شدن سیلاب های خطرناک مواجه خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала