دهمین سالگرد بحران سوریه

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر اعلام تعداد ایرانیان کشته شده در حملات تلافی‌جویانه اسرائیل در سوریه
اعلام تعداد ایرانیان کشته شده در حملات تلافی‌جویانه اسرائیل در سوریه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2021
عضو شوید
واشنگتن و 4 کشور اروپایی بیانیه‌ی مشترکی را در دهمین سالگرد بحران سوریه منتشر کردند.

به گزارش اسپوتنیک، آمریکا و چهار کشور اروپایی متحد آن در بیانیه مشترکی به مناسبت دهمین سال بحران سوریه مدعی شدند که انتخابات امسال ریاست جمهوری در سوریه آزاد و عادلانه نیست و آنها این انتخابات را به رسمیت نمی شناسند.

در بیانیه مشترک که توسط آنتونی بلینکن ،دومینیک راب، هایکو ماس، ژان ایو لودریان و لوئیجی دی مایو، وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا صادر شد ادعا شده که "انتخابات ریاست جمهوری سوریه که امسال برای آن برنامه ریزی شده است آزاد و عادلانه نخواهد بود و این امر نباید به هیچ اقدام بین المللی برای عادی سازی با نظام سوریه منجر شود."

در این بیانیه همچنین آمده است: همه سوری ها ، از جمله آوارگان باید در هر فرایند سیاسی شرکت کنند تا همه صداها شنیده شوند.

همچنین در این بیانیه مداخله جویانه آورده شده است: "نظام سوریه و طرفداران آن باید به طور جدی در روند سیاسی مشارکت کرده و اجازه دهند کمک های بشردوستانه به مناطق نیازمند وارد شود."

امریکا: انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه را به رسمیت نمی‌شناسیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2021
امریکا: انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه را به رسمیت نمی‌شناسیم

این وزرا مدعی شدند به حل مسالمت آمیز درگیری در سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متعهد هستند و تلاش خواهند کرد تا عاملان" جنایات" را مجازات کنند.

آمریکا و همپیمانانش همچنین در بیانیه مذکور بار دیگر ادعاهای خود درباره استفاده نظام سوری از تسلیحات شیمیایی را تکرار و خاطرنشان کردند که آنها آنچه را "عدم پایبندی" سوریه به کنوانسیون سلاحهای شیمیایی خواندند، تحمل نخواهند کرد و از کار سازمان منع سلاح های شیمیایی در این زمینه حمایت میکنند.

پنج کشور مذکور در پایان حمایت خود را از تلاش های گی یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه اعلام و تاکید کردند "نمی توانند اجازه دهند این فاجعه برای یک دهه دیگر ادامه یابد."

جنگ سوریه با یک سری تظاهرات گسترده و در نهایت درگیری‌های نظامی در کشور  از 26 جنوری 2011 شروع شده‌. این جنگ از  تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه موسوم به بهار عربی تأثیر گرفت. حکومت سوریه از پشتیبانی و حضور نیروهای ایران، روسیه، شبه نظامیان شیعه عراقی و حزب‌الله لبنان برخوردار بوده‌است.

داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) که زمانی بر بخش‌های شرقی سوریه حکومت می‌کرد و حدود نیمی از خاک این کشور را در کنترل داشت هم با دولت‌های سوریه و عراق و هم با اپوزیسیون سوریه درگیر جنگ بود که در حال حاضر با از دست دادن قسمت اعظم قلمرو خود به نواحی کوچکی در بیابان‌های شرق سوریه محدود شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала