کشف مواد تخریب کننده اتمسفر زمین در اقیانوس ها

© Photo / NASA/Reid Wisemanزمین
زمین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2021
عضو شوید
تیمی از محققان انتشار موادی را در اقیانوس ها شناسایی کرده اند که با گذشت زمان باعث تخریب جو زمین خواهد شد.

تیمی از محققان محققان انستیتوت  فناوری ماساچوست، در پی یک مطالعه اعلام نمودند که اقیانوس ها مخزن عظیمی از گازها از جمله کلروفلوئوروکربن ها هستند. این مواد در تخریب لایه ازن شهرت زیادی دارند.

به گفته محققان، ه اقیانوس ها در حال جذب مواد شیمیایی تخریب کننده ازن هستند که تا سال 2075 امکان انتشار آن به جو زمین موجود است.

نتایج این تحقیق در مجله علمی  Phys.org منتشر شده است.

سیاره زمین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.03.2021
کشف ساختار مرموز "هسته‌‌ای درونی" زمین

گفتنی است که لايه ازن زمین  همانند يك سپر محافظ، مانع رسيدن اشعه هاي خطرناك نور خورشيد به سیاره زمین شده و آن را از گزند  محفوظ مي دارد. اين لايه حياتي، در طبقه استراتوسفر وجود دارد؛ يعني طبقه اي كه از تروپوزيا (مرز ميان تروپوسفر با طبقه بالايي آن) تا 50 كيلومتر بالا گسترده شده است و با افزايش ارتفاع، درجه حرارت آن افزايش مي يابد.

به طور خاص صحبت بر سر  یک نوع کلروفلوئورکربن CFC-11  مطرح است. از این ماده شیمیایی در عایق‌بندی ساختمانی کاربرد دارد. مطابق پروتکل مونترال ، تولید و استفاده از ماده از سال 2010 متوقف شده است.

 دانشمندان بر این باورند که تا سال 2130 ، اقیانوس ها حجم گسترده گازهایی را آزاد می کنند که می تواند وضعیت آب و هوایی کل کره زمین را تحت تأثیر قرار دهد و گرم شدن کره زمین این روند را ده سال نزدیکتر خواهد ساخت.

دانشمندان می‌گویند که گازهای مخرب لایه ازن عمدتا از صنایع برودتی و سرد کننده ها، صنایع ابر و اسفنج سازی، بخش دفع آفات کشاورزی، سیستم های تهویه مطبوع، کپسول های اطفای حریق و حلال اسپری های پاک کننده قطعات الکترونیکی متصاعد می شوند و تا ارتفاع 40 کیلومتری صعود می کنند. طول عمر ماندگاری گازهای مخرب لایه ازن از 50 تا 150 سال است و تا حذف کامل این گازها که قبلا وارد جو شده اند حداقل نیم قرن لازم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала