پاپ فرانسیس: جنگ در زمان گسترش بیماری دنیاگیر ظالمانه است

© REUTERS / Filippo Monteforte/Poolپاپ فرانسیس: جنگ در زمان گسترش بیماری دنیاگیر ظالمانه است
پاپ فرانسیس: جنگ در زمان گسترش بیماری دنیاگیر ظالمانه است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.04.2021
عضو شوید
رهبر کاتولیک‌های جهان با انتقاد از افزایش هزینه‌های نظامی برخی کشورها در دوران گسترش ویروس کرونا، ادامه جنگ ها را ظالمانه خواند.
پاپ: سیل وحشتناک در جهان رخ خواهد داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2021
پاپ: سیل وحشتناک در جهان رخ خواهد داد

به گزارش اسپوتنیک، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان امروز (یکشنبه) در سخنرانی خود به مناسب عید پاک، نزاع مسلحانه و هزینه‌های نظامی برخی کشورهای جهان در دوران شیوع ویروس کرونا را «شرم‌آور» خواند.

پاپ گفت: "پیام عید پاک سراب نشان نمی دهد، فرمول جادویی را نشان نمی دهد، راهی برای فرار در برابر شرایط دشواری که ما از آن عبور می کنیم نشان نمی دهد. همه گیری هنوز ادامه دارد، بحران اجتماعی و اقتصادی بسیار شدید است.

پاپ فرانسیس خطاب به همه کسانی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا رنج دیده اند - کسانی که بیمار هستند و عزیزانشان را از دست داده اند. وی در این زمینه تأکید کرد، که حق کمک و درمان لازم باید به همه تعلق گیرد. پاپ از جامعه جهانی خواست تا برای غلبه بر تأخیر در توزیع واکسین و به اشتراک گذاشتن آنها با فقیرترین کشورها اقدامی انجام دهد.
به طور سنتی، پاپ بخشی از پیام عید پاک خود را به اوضاع در دنیای مدرن اختصاص داد، و جداگانه بر درگیری ها در اتیوپی ، سوریه ، یمن و لیبی تمرکز کرد.
پاپ در مورد مهاجران و پناهندگان "در حال فرار از جنگ و فقر" ، از کشورهایی که "پناهجویان" را پذیرفته اند ، به ویژه لبنان و اردن تشکر کرد.

پاپ فرانسیس خاطرنشان کرد، که بسیاری از مسیحیان عید پاک را با محدودیت های شدید ، بدون دسترسی به خدمات کلیسا جشن می گیرند. پاپ گفت: "ما دعا می کنیم که هرگونه محدودیت در آزادی دین و اعتقاد در جهان برداشته شود و به همه اجازه داده شود که آزادانه نماز بخوانند".

سفر اخیر خود به عراق را یادآوری کرد ، که امیدوار است مسیر آشتی را ادامه دهد.
رئیس کلیسای کاتولیک روم گفت: «همه طرف های درگیر باید تلاش های موثری برای پایان دادن به درگیری ها و اجازه دادن به مردم جنگ زده در صلح زندگی و بازسازی کشورهای خود آغاز کنند».

رهبر کاتولیک‌های جهان در پیام خود برای مردم جهان با اشاره به معضلات بین‌المللی خواستار برقراری صلح شد و گفت: «این بیماری دنیاگیر (کرونا) همچنان در حال گسترش است و این در حالی است که بحران اجتماعی و اقتصادی همچنان وخیم است، به ویژه برای فقیران. با این وجود-شرم‌آور است که نزاع مسلحانه هنوز پایان نیافته است و زرادخانه‌های نظامی همچنان در حال تقویت است».

بر پایه این گزارش، پاپ فرانسیس که به طور معمول به مناسبت عید پاک برای بیش از یکصد هزار نفر در میدان «سنت پیتر» سخنرانی می‌کند، امسال به دلیل گسترش ویروس کرونا برای کمتر از ۲۰۰ نفر در کلیسا سخنرانی کرد و پیام وی برای دهها میلیون‌ نفر در سراسر جهان پخش می‌شد.

وی با تأکید بر لزوم تسریع فرایند توزیع واکسین کرونا در بین کشورهای جهان ادامه داد: «من از همه ای جامعه بین‌الملل درخواست می‌کنم تا با روحیه مسئولیت‌پذیری جهانی، برای غلبه بر تأخیرها در توزیع واکسین متعهد باشند و توزیع آن را به ویژه در فقیرترین کشورها تسهیل کنند».

فرانسیس که اغلب خواستار خلع سلاح و تحریم کلی مالکیت سلاح‌های اتمی است، ادامه داد: «همچنان جنگ‌ها و خشونت‌های زیادی در جهان وجود دارد! باشد که خداوند که آرامش ما است، به ما کمک کند تا بر نگرش جنگ‌ غلبه کنیم».

وی تسلیحات اتمی را «ابزار دسیسه‌آمیز و هولناکی» توصیف کرد و گفت: «چه اندازه دنیا بدون این ابزارآلات مرگبار جای بهتری خواهد بود».

رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین در ادامه به تحولات اخیر در میانمار و کودتای نظامی در این کشور که بنا بر گزارش‌ها از اول فیبروری (دوماه پیش) تاکنون بیش از ۵۵۰ کشته برجای گذاشته است، اشاره کرد و از «جوانان میانمار که به حمایت از دموکراسی متعهد هستند و در آرامش صدای خود را منعکس می‌کنند» تقدیر کرد.

وی همچنین در ادامه خواستار برقراری صلح در چندین منطقه درگیر در افریقا از آن میان منطقه «تیگرای» در شمال اتیوپی و «کابو دلگادو» در موزامبیک شد و ادامه داد که در قبال بحران یمن «سکوتی کرکننده و شرم‌آور» برقرار شده است.

فرانسیس همچنین در بخش پایانی سخنرانی خود به مسئله فلسطینیان و اسرائیلی ها نیز اشاره کرد و از آن‌ها درخواست کرد تا برای رسیدن به یک راه‌حل دو دولتی که بتوانند در صلح رفاه در کنار هم زندگی کنند، «مجدداً از قدرت گفت‌وگو بهره‌مند شوند».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала