پیش بینی رویداد ناگوار بی پیشینه در قطب جنوب 

© REUTERS / Pauline Askinپیش بینی رویداد ناگوار بی پیشینه در قطب جنوب 
پیش بینی رویداد ناگوار بی پیشینه در قطب جنوب  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.04.2021
عضو شوید
بیش از یک سوم سطح قفسه های یخی قطب جنوب ممکن است در معرض خطر فروپاشی باشد.
 ناسا ریزش یخ قطب جنوب را نقشه برداری کرد + ویدیو  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2020
ناسا ریزش یخ قطب جنوب را نقشه برداری کرد + ویدیو

به گزارش اسپوتنیک، مجله Geophysical Research Letters با نشر مقاله ای نوشت: دانشمندان دانشگاه ردینگ پیش بینی کرده اند، که در صورت رسیدن دمای کره زمین به چهار درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش صنعتی، بیش از یک سوم سطح قفسه های یخی قطب جنوب ممکن است در معرض خطر فروپاشی باشد. 

پژوهشگران برای پیش بینی اثرات ذوب و رواناب آب بر پایداری قفسه یخ، شبیه سازی های منطقه ای با وضوح بالا انجام دادند. طبق سناریوهای مختلف، درجه حرارت جهانی می تواند در این قرن 1.5، 2 و 4 درجه سانتیگراد افزایش یابد و ذوب یخ در قطب جنوب را به سطوح بی پیشینه ای تسریع کند. قفسه های یخی خود نقش یک شاخه را دارند و از بیرون توده های بزرگ یخ از ساحل به داخل اقیانوس جلوگیری می کنند.

هر تابستان، یخ های موجود در سطح قفسه یخ ذوب شده و به شکاف های کوچکی در لایه برف زیر آن می ریزند، جایی که دوباره یخ می زند. اگر آب ذوب زیادی وجود داشته باشد، می تواند یخچال را شکافته و باعث ریزش آن در دریا شود، همانطور که با قفسه یخی لارسن B در سال 2002 اتفاق افتاد.

دانشمندان قفسه های یخی لارسن C ، شاکلتون ، جزیره کاج و ویلکینز را شناسایی کرده اند، که در صورت گرم شدن چهار درجه سانتیگراد در معرض خطر فرو افتادن قرار دارند. به طور کلی، 34 درصد مساحت کل قفسه های یخی قطب جنوب، معادل نیم میلیون کیلومتر مربع، در معرض خطر بی ثبات سازی فاجعه بار است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала