شمارش تمام تیراناسوروس های ساکن زمین

© Depositphotos.com / Digitalstudioشمارش تمام تیراناسوروس های ساکن زمین
شمارش تمام  تیراناسوروس های ساکن زمین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2021
عضو شوید
محققان آمریکایی تعداد کل تیراناسوروس های را مشخص کردند که در دوره کرتاسه بر روی زمین زندگی می‌کردند.

 به گزارش اسپوتنیک، دیرین شناسان دانشگاه کالیفرنیا تعداد تیراناسوروس های را که در دوره کرتاسه زندگی می کردند تقریباً 2.5 میلیارد رأس برآورد کرده اند.

دوره کرتاسه (Cretaceous) آخرین و طولانی‌ترین بخش از دوران مزوزوئیک (Mesozoic) است که تقریباً 79 میلیون سال طول کشید. کرتاسه با واقعه انقراض جزئی دوره ژوراسیک در حدود 145.5 میلیون سال پیش آغاز و در انقراض گروهی کرتاسه-پالئوژن در حدود 65.5 میلیون سال پیش خاتمه یافت.

در آن هنگام به طور همزمان حدود 20 هزار ازاین نوع جانور بزرگسال در روی زمین زندگی می کرد. پیش از این اعتقاد بر این بود که محاسبه اندازه جمعیت حیوانات منقرض شده ماقبل تاریخ غیرممکن است.

 نتایج این تحقیق در مجله علمی Science منتشر شده است.

تعقیب دایناسور در بریتاینا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.07.2019
تعقیب دایناسور در بریتاینا+ویدیو

تیراناسوروس در میان آخرین دایناسورهای غیر پرنده‌ای بود که پیش از وقوع رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن می‌زیستند.

همانند دایناسور های دیگر، تیرانوسوروس نیز یک گوشت‌خوار دوپا با یک جمجمه بزرگ بود که با دم بزرگش تعادلش را ایجاد می‌کرده‌است. نسبت به پاهای بزرگ و نیرومند عقب، دست‌های تیرانوسوروس کوچک و باریک بودند.

تیرانوسوروس یکی از بزرگترین دایناسورهای گوشتخواری بود که در زمین زندگی کرده است. همه چیز این شکارچی وحشی، از جمجمه ضخیم و سنگین آن که 1.2 متر طول داشت برای خرد کردن استخوان طراحی شده بود.

تیرانوسوروس در حدود 12 متر طول، 5 تا 6 متر قد و نزدیک به 8 تن وزن داشته است. ران‌های بلند و دم قدرتمند آن به این دایناسور کمک می‌کرد تا با سرعت زیادی بدود.

این جانور بزرگ دندان‌های مخروطی با طول 25 تا 40 سانتی‌متر داشت که تعداد آنها 60 الی 70 عدد بوده‌ است. دست‌های دو انگشتی تیرانوسوروس احتمالا برای نگه داشتن طعمه بوده ولی برای رسیدن به دهان کوتاه بودند. 

پیدا شدن چند نمونه‌ی جوان از تیرانوسوروس این اجازه را به دانشمندان داد که بتوانند سرعت رشد این جانوران را بفهمند.

با این حال ، محققان تأکید می کنند که عدم اطمینان بسیار زیاد است و دامنه تعداد احتمالی تیرانوسوروس هایکه در کل دوره کرتاسه زندگی می کردند متغیر است.

دایناسورها گروهی از مهره داران خشکی بودند که حدود 233 میلیون سال پیش به وجود آمدند، این موجودات از اواسط دوره ژوراسیک تا انتهای کرتاسه که منقرض شدند، در خشکی‌های زمین حکمرانی می‌کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала