قطب شمال؛ صحنه جدید درگیری میان روسیه و آمریکا

© Sputnik / The courtesy of the Russian Navy's Information and PR Serviceقطب شمال؛ صحنه جدید درگیری میان روسیه و آمریکا
قطب شمال؛ صحنه جدید درگیری میان روسیه و آمریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا قطب شمال را "صحنه جدید" تقابل میان روسیه و آمریکا دانست.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اظهار داشت تغییرات آب و هوا و افزایش نقش روسیه در قطب شمال این منطقه را به "صحنه جدید تقابل" میان دو کشور مبدل خواهد ساخت.

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن سخنرانی در مورد تغییرات آب و هوا گفت: "در ماه فبروری امسال ، یک تانکر گازی روسیه برای اولین بار در تاریخ از مسیر دریای شمالی از قطب شمال عبور کرد. تا همین اواخر ، این مسیر فقط چند هفته در سال قابل عبور و مرور بود. اما با گرم شدن دوبرابری قطب شمال این دوره طولانی تر شده است".

چالش نظامی روسیه در قطب شمال  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2021
چالش نظامی روسیه در قطب شمال

با گفته وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه با بهره برداری از این تغییرات تلاش دارد مسیرهای جدید را در کنترل خود درآورد وروی همین منظور پایگاه های خود در قطب شمال را مدرنیزه نموده و ساخت راههای جدید، از جمله در 300 مایلی   آلاسکا را براه انداخته است.

 به گفته بلینکن ، چین همچنین در حال افزایش حضور خود در قطب شمال است.

قطب شمال به انتهای شمالی محوری گفته می‌شود که زمین به دور آن می‌چرخد و در اقیانوس منجمد شمالی واقع شده‌ است. این نقطه در فاصله 725 کیلومتری شمال جزیره بزرگ گرینلند قرار دارد.

قطب شمال هم اکنون تحت نظارت سازمانی بین‌المللی است و جزو قلمرو هیچ کشوری محسوب نمی‌شود.

قطب شمال با سرزمین های پهناور و بستر آبی غنی از منابع انرژی از جمله نفت و گاز و منابع معدنی برای پنج کشور مجاور آن به صحنه واقعی برای رقابت مبدل شده است.

روسیه، آمریکا، کانادا، ناروی و دانمارک کشورهای همجوار قطب شمال، برای دستیابی به ذخایر قطبی و تسلط بر آب های پیرامون آن با یکدیگر رقابت می کنند و رقابت این کشورها در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала