واکنش روسیه به اظهارات رئیس‌جمهور چک درباره Vrbětice

© Sputnik / Kirill Kallinikovواکنش روسیه به اظهارات رئیس‌جمهور چک درباره Vrbětice
واکنش روسیه به اظهارات رئیس‌جمهور چک درباره Vrbětice  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.04.2021
عضو شوید
وزارت خارجه روسیه به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور جمهوری چک درباره Vrbětice واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات اخیر میلوش زمان، رئیس‌جمهور جمهوری چک گفت: پراگ موظف است به جامعه جهانی فاش سازد که چه نوع سلاحی در انبارهای Vrbětice  که در سال 2014 منفر شد، ذخیره شده بود.

پاسخ روسیه به چک: 20 دیپلمات چک در روسیه عنصر نامطلوب اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2021
پاسخ روسیه به چک: 20 دیپلمات چک در روسیه عنصر نامطلوب اعلام شد

روز یکشنبه، میلوش زمان، رئیس‌جمهور جمهوری چک گفت که تحقیقات در مورد انفجارهای Vrbětice در سال 2014 نشان داد که سلاح‌های موجود در انبارهایی که انفجارها در آن اتفاق افتاد متعلق به یک تاجر بلغاری بود. پیش از این، نیویورک تایمز گزارش داده بود که تاجر اسلحه، «امیلیان گکرت» در یک ایمیل اعتراف کرد که سلاح‌ها را به اوکراین زمان که اوج درگیری‌ها در سال 2014 در شرق کشور در گرفته بود، تحویل داده است و همچنان تایید کرد که او مهمات را در انبارهای Vrbětice  در جمهوری نگه داشته است.

زخارووا گفت: مطبوعات آلمان و چک به این موضوع توجه کردند که در واقع و چگونه از این سلاح‌ها استفاده شده است. به هر حال، او (تاجر اسلحه بلغاری) فقط سلاح‌ها را کنترول نمیکرد، او فقط این دفترکه متعلق به او که صاحب این قلمرو بود کنترول نمیکرد... او با این سلاح‌ها چه کرد؟ این سوالی است که جامعه جهانی باید از پراگ داشته باشد: چه چیزی آنجا ذخیره شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنان گفت که گزارش‌های تحقیقاتی رسانه‌های آلمانی نشان می‌دهد که این انبارها ماین‌های ضد نفر نیز نگه داشته می شد. سوال اول از پراگ: چه چیزی در این انبارها نگه می‌شد؟ سوال دوم: شهروند دیگر چگونه می توانست آنچه در آن انبارها بود را مدیریت کند؟ بر چه اساسی هر آنچه را که در آنجا بود را مدیریت می‌کرد؟ آیا زمینه های قانونی وجود داشت؟ زاخارووا از پراگ خواست تا به این سوالات پاسخ دهد.

آندری بابیش، نخست‌وزیر چک در تاریخ 17 اپریل گفته بود که مقامات این کشور مشکوک هستند که سرویس های ویژه روسیه در انفجار انبار مهمات در Vrbětice  در سال 2014 نقش داشته اند. کرملین این اتهامات را شوکه کننده و بی اساس خواند، در حالی که وزارت امور خارجه روسیه آنها را «مارازمیک» خواند. با وجود این، 80 دیپلمات روسی از جمهوری چک اخراج شدند، در مقابل به اقدامات جمهوری چک، روسیه 20 کارمند سفارت چک را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала