انتشار فایل صوتی وزیر خارجه ایران جنجال برانگیز شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2021
عضو شوید
انتشار فایل صوتی از صحبت‌های جنجالی جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است.

 به گزارش اسپوتنیک، جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در این فایل صوتی که حدود «هفت ساعت» است و بخشی‌هایی از آن منتشر شده، در پیوند به دخالت و نقش‌آفرینی سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی، در سیاست خارجی ایران افشاگری کرده است.

برخی رسانه‌های فارسی‌زبان، بخش‌هایی از صحبت‌های جواد ظریف را شام یک‌شنبه، پنجم ثور، نشر کردند. او در بخشی از گفته‌هایش به نقش‌آفرینی سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی، در تحولات منطقه‌ای، سیاست خارجی ایران و جنگ سوریه اشاره می‌کند.

ظریف با صراحت گفته است که او به عنوان وزیر خارجه ایران، اطلاعی از تحولات جنگ سوریه نداشت و از جان کری، وزیر خارجه وقت امریکا، در پیوند به تلفات نیروهای حامی ایران در جنگ سوریه معلومات دریافت می‌کرد.

جواد ظریف: تجاوزگران و اشغالگران باید هر چه سریعتر افغانستان را ترک کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2019
جواد ظریف: تجاوزگران و اشغالگران باید هر چه سریعتر افغانستان را ترک کنند

پس از آغاز جنگ داخلی و بحران سوریه، هزاران تن از شهروندان افغانستان در چارچوب «لشکر فاطمیون» و با حمایت ایران، در این جنگ اشتراک کردند، اما در پیوند به تلفات این جنگ‌جویان آمار دقیق وجود ندارد.

این دیپلمات ایرانی، در پیوند به سقوط هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران هم گفته است که مقام‌های ارشد نظامی ایران، چند روز پس از سقوط هواپیما با آن که می‌دانستند عامل سقوط شلیک موشک است، اما از او خواستند در توییتر شخصی‌اش بنویسد علت سقوط «مشکل فنی» بوده است.

برخی تحلیل‌گران سیاسی از نقش پُررنگ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سیاست خارجی ایران و بی‌خبری حکومت از برخی اقدامات منطقه‌ای سپاه سخن گفته بودند، اما این برای نخستین‌بار است که یک مقام ارشد حکومت ایران، این مسأله را تأیید می‌کند.

پیش از این جواد ظریف، در گفتگوی ویژه با شبکه طلوع‌نیوز افغانستان گفته بود در مورد فعالیت شوراهای «مشهد» و «زاهدان»، شوراهای نظامی طالبان در ایران و نیز اقامت برخی فرماندهان ارشد طالبان در خاک کشورش، چیزی نمی‌داند.

وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به نشر فایل صوتی سخنان جواد ظریف، گفته است او این سخنان را در مصاحبه‌ای حدود هفت ساعته با یکی از خبرنگاران ایرانی بیان کرده، اما قرار نبوده حرف‌هایش به گونه عمومی منتشر شود.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اظهارات ظریف در فایل صوتی سه ساعته باید کلی دیده شود، اظهار داشت ظریف همواره گفته‌ است آنچه انجام می‌شود، حول قوه عاقله نظام است. یک ذوق‌زدگی در برخی از رسانه‌ها برای تقطیع صحبت‌های ظریف دیده شد ولی این گفت و گو باید کلی دیده شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала