خواست ولیعهد سعودی برای روابط خوب با ایران

© REUTERSمحمد بن سلمان
محمد بن سلمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
عضو شوید
محمد بن سلمان می‌گوید که ایران یک کشور همسایه با عربستان است. وی خواستار رابط خوب با این کشور شد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در یک گفتگو با رسانه‌های عربی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود روابط ریاض با  تهران، می‌گوید که مشکل اصلی برای سعودی، رفتارهای منفی ایران است. 

در این گفتگو، او از تغییر چشم اندازش مبنی بر تغییر پادشاهی و رد افراط‌گرایی مذهبی سخن می‌گوید و افزود که عربستان و ایالات متحده روی 90 درصد از مسایل، دیدگاه یکسان دارند و دربارهده درصد از مسایل دیگر نیاز به بحث بیشتر دارد. 

تلاش ترامپ برای اعطای مصونیت قضایی به ولیعهد سعودی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.12.2020
تلاش ترامپ برای اعطای مصونیت قضایی به ولیعهد سعودی

او اضافه کرد: "هیچ‌گاهی صد در صد توافق میان دو کشور وجود ندارد، حتی در کشورهای حاشیۀ خلیج فارس یا کشورهای بسیار نزدیک به ما. باید اختلاف وجود داشته باشد و این طبیعی است - حتی در یک خانه شما نمی‌توانید صد در صد توافق روی همه مسایل پیدا کنید." 

با روی کار آمدن حکومت جوبایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، او از بازنگری روابط واشنگتن با ریاض از جمله قطع پشتیبانی ازعملیات ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن، خبر داده بود. 

این شاهزاده قدرت‌مند 36 ساله سعودی همچنان درباره تهران می‌گوید: "ایران یک کشور همسایه است و همه آنچه که ما به دنبال آن هستیم، این است که رابطه خوب و ویژه‌یی با ایران داشته باشیم." 

او تأکید کرد: "ما نمی‌خواهیم ایران در شرایط دشواری قرار گیرد، ما می‌خواهیم این کشور آباد و در حال توسعه باشد. نگرانی ما از اقدامات منفی است که ایران انجام می‌دهد." 

بن سلمان از شورشیان حوثی دریمن خواست تا با جناح‌های دیگر در این کشور مذاکره‌کنند و به جنگ داخلی پایان دهند. 

در این گفتگو، بن سلمان همچنان از نقشۀ اصلی‌اش برای مبدل ساختن عربستان از یک کشور وابسته به نفت، به یک کشور اقتصادی تا سال 2030 میلادی، سخن زده‌است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала