واکنش ازبکستان به اسقرار نظامیان امریکا در این کشور

© REUTERS / Kacper Pempel روزنامه آمریکایی: ازبکستان استقرار پایگاه های نظامی امریکا را در خاک خود بررسی می کند
 روزنامه آمریکایی: ازبکستان استقرار پایگاه های نظامی امریکا را در خاک خود بررسی می کند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
عضو شوید
روزنامه آمریکایی: ازبکستان استقرار پایگاه های نظامی امریکا را در خاک خود بررسی می کند.

به گزارش اسپوتنیک، وال استریت ژورنال، اظهار داشتند كه ایالات متحده ممكن است نیروهایی را كه از افغانستان خارج می شوند در كشورهای آسیای میانه - ازبكستان و تاجیكستان مستقر كند.

از سوی هم سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع ازبکستان می گوید که دکترین دفاعی ازبکستان استقرار پایگاه های نظامی خارجی را در این کشور را پیش بینی نکرده است.

به گفته وزارت دفاع ازبکستان، استقرار پایگاه های نظامی خارجی در قانون اساسی و در سیاست خارجی وضع نشده است.

وزارت دفاع ازبکستان، همچنین خاطر نشان کرد که سیاست دفاعی ازبکستان بر اساس اصل عدم شرکت در عملیات صلح و درگیری های نظامی در خارج از کشور استوار است.

گفته می شود زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان طی هفته گذشته به دو کشور تاجیکستان و ازبکستان سفر کرد و وی در این سفر لزوم جلوگیری از کنترل خشونت در افغانستان قبل از اتمام عقب نشینی آمریکا و متحدانش از افغانستان را مورد بحث قرار داده است.

احتمال انتقال نیرو های آمریکایی از افغانستان به مرز های روسیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
احتمال انتقال نیرو های آمریکایی از افغانستان به مرز های روسیه

پیش از این از سال 2001 تا 2005، ایالات متحده از فرودگاه نظامی خان آباد در منطقه کشکاداریا ازبکستان مستقر بود، اما سپس به درخواست تاشکند، ارتش آمریکا به پایگاه هوایی ماناس در قرقیزستان منتقل شد.

گفتنی است که بزرگترین پایگاه ایالات متحده در خاورمیانه در دوحه پایتخت قطر فعالیت می کند و بیش از ده مقر و پایگاه دیگر از کویت گرفته تا عمان در منطقه خلیج فارس دارد.

طبق توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا در ماه مارچ 2020، دولت ایالات متحده متعهد شد تا اول ماه مه تمام نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند اما دولت بایدن زمان خروج تمام نیروهای امریکایی را تا 11 سپتامبر به تاخیر انداخت.

آمریکا در سال 2001 پس از حمله یازده سپتامبر به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی به افغانستان حمله کرد و با گذشت حضور نظامی بیش از بیست سال در افغانستان، نه تنها سطح خشونت و حملات گروه های تروریستی کاهش نیافته بلکه هر سال به شمار کشته شدگان غیرنظامی افزوده می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала