افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی؛ در باشگاه گفتگوی "والدای" سه سناریو ارایه شد

© REUTERS / Kacper Pempelافغانستان پس از خروج نظامیان خارجی؛ باشگاه گفتگوی "والدای" سه سناریو ارایه کرد
افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی؛ باشگاه گفتگوی والدای سه سناریو ارایه کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.05.2021
عضو شوید
الکساندر راه، کارشناسان باشگاه گفتگوی "والدای" تاکید دارد که سناریو سوم این است، تا همه ما در آنجا (آسیای میانه) زیر دست چین زندگی خواهیم کرد.

به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان باشگاه گفتگوی "والدای" سناریوهای را برای پیشرفت اوضاع در آسیای میانه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بیان کردند.

تلاش حکومت برای اجماع ملی؛ جنجال‌ تازه میان طرف‌های قدرت در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.05.2021
ایجاد شورای عالی دولت؛ جنجال‌ تازه میان طرف‌های قدرت در افغانستان

الکساندر راه، همکار ارشد انیستوت بین المللی سیاسی "WeltTrends" در پوتسدام در جریان کنفرانس آسیای میانه در باشگاه گفتگوی "والدای" گفت: "در قدم اول این سناریو را فکر می‌کنم، که افغانستان را سازمان پیمان امنیت جمعی از لحاظ اقتصادی به خود فراگیرد. فکر میکنم، بسیاری از مردم در غرب دوست دارند تا اوضاع را از طریق آسیای میانه آرام کنند، پس می‌توان گفت که افغانستان به شمشین جمهوری در منطقه تبدیل خواهد شد".

به باور او، سناریوی دیگر این است که افغانستان می‌تواند به بخشی بزرگی از خاورمیانه تبدیل شود. که این پس از بازسازی سوریه، لیبیا، و پس از درگیری میان اسرائیل و فلسطین شکل می‌گیرد.

الکساندر راه تاکید دارد که سناریو سوم این است تا همه ما در آنجا (آسیای میانه) زیر دست چین زندگی کنیم.

با این حال، ویتالی ناومکین، مدیر علمی انیستوت شرق شناسی روسیه، می‌گوید که پس از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، و در صورت توافق‌ طرفین در داخل این کشور، می‌توان به سناریوی سوم توجه داشت.

مدیریت از راه دور؛ طرح جدید پنتاگون برای جنگ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.05.2021
مدیریت از راه دور؛ طرح جدید پنتاگون برای جنگ افغانستان

او گفت: "اگر اختلافات داخلی (در افغانستان)، ادامه یابد، این موضوع کاملا متفاوت است، این نیز خود یک سناریو است، یا یک سناریو دیگر، انتقال قدرت به طالبان به میزان 100 درصد و استقرار یک رژیم امارات اسلامی در آنجا".

ویتالی ناومکین تاکید کرد: "واضح است، اگر روسیه و یا کشورهای آسیای میانه با هم کار کنند، به صورت جمعی می‌توانند تلاش زیادی برای آرام کردن افغانستان و دستیابی این کشور به صلح و ثبات از جمله منافع اقتصادی انجام دهند".

دولت امریکا خروج نظامیان اش را 1 ماه می سال روان آغاز کرد، تا 11 ماه سپتامبر خروج کاملا نظامیان این کشور و متحدان اش از افغانستان ادامه خواهد داشت. در فبروی سال 2020 امریکا با گروه طالبان در دوحه پس از 18 سال جنگ، توافق‌نامه صلح امضا کرد. خروج نظامیان خارجی از افغانستان و رهایی زندانیان طالبان یکی از موارد این توافق‌نامه پنداشته می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала