نگرانی پنتاگون از خطر تقویت روسیه در خاورمیانه

© Sputnik / David B. GleasonPentagon
Pentagon - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.05.2021
عضو شوید
یک فرمانده ارشد آمریکایی می‌گوید به دلیل خلاء ناشی از کاهش حضور آمریکا در خاور میانه، روسیه و چین به دنبال تشدید حضور و استفاده از اوضاع به نفع خود در منطقه هستند.

به گزارش اسپوتنیک، ژنرال فرنک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام  با اشاره به خروج آمریکا از خاورمیانه برای تمرکز بر روسیه و چین، هشدار داد که این دو کشور جای آمریکا را در خاورمیانه پر می‌کنند و نفوذ خود را در خلیج فارس افزایش خواهند داد.

ماموریت اصلی روسیه در خاورمیانه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2021
ماموریت اصلی روسیه در خاورمیانه

به گفته مک‌کنزی، کاهش حضور نظامی آمریکا در خاور میانه ، اجازه تقویت مسکو و پکن در منطقه را فراهم می‌کند.

این فرمانده ارشد آمریکایی  که اخیرا به خاورمیانه سفر کرده، می‌گوید در ملاقات با رهبران کشورهای منطقه با این پرسش مواجه شده است که آیا آمریکا همچنان به کشورهای آنها و منطقه متعهد است و آنها چه حمایتی دریافت خواهند کرد.

مک‌کنزی گفت: «خاورمیانه منطقه رقابت فشرده بین قدرت‌های بزرگ است. در حالی که آمریکا به دنبال بازبینی نقش خود در خاورمیانه است، روسیه و چین اوضاع را به دقت زیر نظر دارند تا از خلاء ایجاد شده به نفع افزایش نفوذ خود استفاده کنند.»

مک‌کنزی در ادامه با اشاره به تمرکز دولت بایدن برای مقابله به تهدید چین گفت: «من کاملا موافقم که چین یک تهدید است اما باید نگاه جهانی داشت و تهدید‌ها را در به طور کلی در جهان مورد توجه قرار داد.»

 به گفته مک‌کنزی، فروش اسلحه یکی از موضوعات مورد علاقه روسیه و چین است. روسیه به دنبال فروش سیستم‌های دفاع هوایی و دیگر تسلیحات است و چین هم در صدد افزایش قدرت نظامی و ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه.

گفتنی است پیش از این ایالات متحده و ماموریت ناتوتصمیم گرفتند که در تاریخ 1 ماه مه خروج نیروها از افغانستان را آغاز کنند. ایالات متحده گفت که این روند را  تا 11 سپتامبر به پایان می رساند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала