احتمال تصمیم عقب ‌نشینی آمریکا مبنی بر خروج از افغانستان

© AP Photo / Evan Vucci احتمال تصمیم عقب ‌نشینی آمریکا مبنی بر خروج از افغانستان
 احتمال تصمیم عقب ‌نشینی آمریکا مبنی بر خروج از افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.05.2021
عضو شوید
احتمال می رود که آمریکا از تصمیم خود مبنی بر خروج نظامیانش از افغانستان عقب‌نشینی کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، دیوید پتریوس، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) می‌گوید، به احتمال زیاد ایالات متحده آمریکا از تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان عقب‌نشینی کند.

آقای پتریوس روز گذشته (یک‌شنبه، ۲ جوزا) در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفته است، هرچند ایالات متحده آمریکا تدابیر لازم برای از میان برداشتن خطر احیایی دوباره گروه‌های تروریستی در افغانستان را سنجیده، اما گمان می‌رود که واشنگتن برای جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در افغانستان، از تصمیم خود صرف نظر کند.

وی با هشدار از وقوع دوباره جنگی داخلی در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور، تصریح کرده که طالبان برای توافق‌نامه صلح آماده نیست، زیرا به باور وی، این گروه هنوز آماده مشارکت در قدرت، حفظ دستاوردها و ختم جنگ از راه مسالمت‌آمیز نیست.

رئیس پیشین سازمان استخباراتی آمریکا سیا بیان داشته است که طالبان مطابق توافق‌نامه صلح این گروه با واشنگتن، زندانیان خود را از بند دولت افغانستان آزاد کرده‌اند، اما آن‌ها در حال حاضر از آمریکا می‌خواهد تا افغانستان را ترک کنند، امری که به معنای ترک شرکای ائتلافی این کشور نیز منجر می‌شود.

خواست اروپا از آمریكا برای کاهش سرعت خروج نیروها از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.05.2021
خواست اروپا از آمریكا برای کاهش سرعت عقب نشینی از افغانستان

این جنرال بازنشسته‌ای آمریکایی تاکید کرده که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، اختلاف‌های قومی، زبانی و سیاسی به وجود خواهد آمد. وی علاوه کرده که به احتمال زیاد ما پس از خروج نیروهای خارجی، شاهد جنگ‌های داخلی در افغانستان خواهیم بود. شبیه زمانی که نیروهای ارتش سرخ شوروی این کشور را ترک کرد و سه سال پس از آن دولت سقوط کرد.

اما آقای پتریوس در عین حال از عمل‌کرد نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان ستایش کرده و گفته که آنان برای کشورشان مبارزه می‌کنند و از زمان طالبان تاکنون بسیار تغییر کرده‌اند. آن‌ها قادر هستند تا خاک خود را در اختیار داشته باشند.

رئیس پیشین سازمان استخبارات آمریکا خاطرنشان ساخته که نظامیان و استخبارات این کشور تلاش دارند تا از روی کار آمدن دوباره گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان جلوگیری کنند.

به گفته او، شبکه القاعده به دنبال ایجاد پایگاه‌های امن در افغانستان بود، اما ایالات متحده آمریکا از این اقدام القاعده جلوگیری کرد و مانع این کار آن‌ها شد.

آقای پتریوس همچنان گفته است که گروه طالبان، شبکه حقانی و حرکت اسلامی ازبیکستان در تلاش گردآوری سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала