فرضیه مشهور شکل‌گیری کهکشان راه شیری رد شد

© Photo / ESA/Hubble&NASAВодоворот светящегося газа и темной пыли в одной из галактик-спутников Млечного пути
Водоворот светящегося газа и темной пыли в одной из галактик-спутников Млечного пути - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.05.2021
عضو شوید
محققان در پی یک مطالعه نتیجه گیری کردند که کهکشان راه شیری یک کهکشان معمولی است و به احتمال زیاد از برخورد کهکشان های دیگر بوجود نیامده است.

به گزارش اسپوتنیک، محققان استرالیایی می‌گویند، اولین تصویر منتشر شده با جزئیات بالا از سطح مقطع یک کهکشان مشابه کهکشان راه شیری، نشان می‌دهد که کهکشان ما به تدریج تکامل یافته و نتیجه‌ی برخورد و ترکیب مواد به صورت ناگهانی نیست. این یافته‌ در فرضیه‌های اصلی در مورد نحوه‌ی تشکیل کهکشان ما تردید ایجاد می‌کند.

 

Художественное представление о распределении темной материи вокруг млечного пути  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2021
راز پیدایش کهکشان راه شیری افشا شد

کهکشان ذکر شده که UGC 10738  نامیده می‌شود دارای دیسک‌های ضخیم و نازکی مشابه کهکشان راه‌ شیری است و نشان می‌دهد که برخلاف نظریه‌های قبلی این کهکشان‌ها از برخوردهای نادر به وجود نیامده‌اند بلکه نتیجه‌ی تغییرات آرام‌تری هستند. براساس این نظریه جدید، کهکشان ما نتیجه‌ی حادثه‌ای متفاوت و عجیب نیست بلکه به طور معمولی شکل گرفته است.

نتایج این یافته‌ها ت که وسط گروهی از محققان استرالیا در دانشگاه سیدنی به دست آمده در مجله علمی Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

تصور می‌شد که دیسک‌های ضخیم و نازک کهکشان راه شیری پس از یک برخورد و ادغام بزرگ به وجود آمده‌اند و احتمالا در سایر کهکشان‌ها وجود ندارند. تحقیقات نشان داد که احتمالا این تصور اشتباه است و کهکشان به طور طبیعی بدون رخ دادن هیچ رخداد فاجعه‌باری به وجود آمده است و این بدان معناست که کهکشان راه شیری نیز مانند سایر کهکشان‌ها یک کهکشان معمولی است.

این موضوع همچنین بیانگر آن است که دانشمندان   می‌توانند از مشاهدات به عنوان ابزاری برای بررسی بهتر سایر کهکشان‌های دورتر استفاده کنند.

در این تحقیقات مشخص شد که کهکشان UGC 10738  که مشابه راه شیری است دارای دیسکی ضخیم است که از 85 در صد ازستارگان باستانی تشکیل شده‌اند و دیسک‌های نازک آن از ستاره‌های جوان‌تر تشکیل شده است و دارای فلزات بیشتری است.

محققان می‌گوینداگرچه این دیسک‌ها پیش از این نیز در کهکشان‌های دیگر رصد شده بودند اما تشخیص نحوه‌ی توزیع انواع ستاره‌های مختلف در آن‌ها امکان‌پذیر نبود. آن‌ها با استفاده از این تلسکوپ که کهکشان UGC 10738  را که در فاصله‌ی 320 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد رصد کردند.

محققان با استفاده از ابزاری به نام طیف‌نگار قدرتمند سه‌بعدی "MUSE" موفق به بررسی نسبت وجود فلزات در دیسک‌ها شدند.

با بررسی میزان فلزات موجود در ترکیبات ستاره‌ها دانشمندان سن ستاره‌ها را تخمین می‌زنند.

این ستاره‌ها تقریبا مشابه کهکشان راه شیری بودند. ستاره‌های قدیمی در دیسک‌های ضخیم و ستاره‌های جوان در دیسک‌های نازک قرار داشتند.  دانشمندان می‌گویند که آنها در حال بررسی کهکشان‌های دیگری هستند اما نتایج به دست آمده شواهدی قوی مبتنی بر این هستند که کهکشان ما نیز به گونه‌ای مشابه سایر کهکشان‌ها شکل گرفته‌ است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала