راه حل جدید دانشمندان برای هشدار سریع‌تر زلزله

© AFP 2023 / STRراه حل جدید دانشمندان برای هشدار سریع‌تر زلزله
راه حل جدید دانشمندان برای هشدار سریع‌تر زلزله - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2021
عضو شوید
دانشمندان دریافتند سیستم جهانی نظارت بر زلزله مبتنی بر جی.پی.اس می‌تواند اطلاعات دقیق‌تر و سریع‌تر در مورد وقوع زلزله ارایه کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از اسپیس، نتایج پژوهش‌های جدید حاکی از آن است که سیستم جهانی نظارت بر زلزله مبتنی بر GPSتوانایی بیشتری در تشخیص زلزله نسبت به سیستم‌های لرزه‌نگاری سنتی دارد.

بر اساس نظر تازه دانشمندان ماهواره‌های  جی‌پی‌اس می‌توانند هشدارهای سریع‌تری را هنگام وقوع زلزله‌های بزرگ ارایه دهند، این سیستم همچنان میتواند در کاهش فرکانس‌ هشدارهای دروغین موثر باشد.

ماهواره جی پی اس به ماهواره‌ای گفته میشود که برای موقعیت‌یاب جهانی استفاده می شود. نخستین ماهواره آن در سال ۱۹۷۸ پرتاب شد.

کارشناسان باور دارند سیستم تعیین موقعیت ماهواره‌ای جی‌پی‌اس در مطالعات ژئودینامیک و پیش‌بینی زلزله کاربرد دارد؛ برهمین اساس یک سیستم مبتنی بر GPS می تواند هشدارهای زودتر از حسگرهای لرزه‌ای را هنگام وقوع زلزله های ویرانگر ارایه دهد.

در مطالعه جدید  منتشر شده در ماه جاری در  انجمن لرزه نگاری آمریکا، تیمی از محققان جزئیات پیشرفت جدید در توسعه سیستم هشدار دهنده زمین لرزه جهانی را نشان می‌دهند که جابجایی ایستگاه‌های گیرنده ماهواره‌ای سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) را هنگام زلزله اندازه گیری می‌کند، پوسته زمین  تغییر شکل می‌دهد و این سیستم در مدت زمان چند ثانیه بزرگی زمین لرزه را ارزیابی می‌کند و اولین تشخیص حرکت زمین را در کمتر از دو دقیقه هشدار می‌دهد.

به گفت تیموتی ملبورن، استاد زمین شناسی در دانشگاه واشنگتن مرکزی و نویسنده ارشد این پژوهش سیستم تشخیص مبتنی بر GPS نسبت به سنسورهای سنتی لرزه‌نگاری دقیق‌تر است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала