خواست چین برای مناسبات نزدیک با افغانستان همزمان با خروج نظامیان آمریکایی

© AP Photo / Wu Hong چین برای اردوی افغانستان نظامیان تربیه میکند
چین برای اردوی افغانستان نظامیان تربیه میکند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.06.2021
عضو شوید
رسانه آمریکایی نوشت که چین برای گسترش نفوذ خود در منطقه همزمان با خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان در پی روابط نزدیکتر با افغانستان است.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه «آسوشیتدپرس» با اشاره به نشست سه‌جانبه وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان نوشت که پکن همزمان با خروج نظامیان آمریکایی و ناتو برای گسترش نفوذش در منطقه خواستار مناسبات نزدیک امنیتی و اقتصادی با افغانستان است.

نشست روسیه، امریکا، چین و پاکستان درباره صلح افغانستان در دوحه برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2021
طالبان با نمایندگان روسیه، امریکا، چین و پاکستان در دوحه دیدار کردند

این نشست با صدور یک بیانیه مشترک درباره تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان و منطقه، مبارزه مشترک با تروریسم، مبازره با ویروس کرونا و تقویت همکاری‌ها به هدف اتصال منطقه‌ای پایان یافت.

در این نشست همچنین توافق شده است که خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان به صورت مسئولانه و منظم صورت گیرد تا از بدتر شدن اوضاع امنیتی افغانستان و بازگشت «نیروهای تروریستی» جلوگیری شود.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در این نشست گفت که سه کشور برای تامین منافع افغانستان و کشورهای همجوارش « به تقویت ارتباطات و همکاری‌ها نیاز دارند» و بر تمایل پکن برای گسترش پروژه «یک کمربند، یک راه» به افغانستان تاکید کرد.

پیش از این نیز نشریه اکونومیست نوشته بود که چین از نفوذ روزافزون در افغانستان برخوردار بوده و طی سه سال گذشته ارتباطات این کشور با طالبان به طور چشمگیری رشد کرده است.

این نشریه افزود که نمایندگان طالبان به شدت می‌خواهند از نظر سیاسی و اقتصادی از طرف این غول اقتصادی آسیا به رسمیت‌ شناخته‌ شوند و بنابراین از طرح‌های چین برای ساخت بزرگراه‌ها در افغانستان حمایت می‌کنند.

نمایندگان این سه کشور در حالی خواستار تامین آتش بس فوری در افغانستان شده اند که خشونت‌ها با گذشت هر روز در این کشور شدت می‌گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала