یکی از مظنونان ترور رئیس جمهور هائیتی مخبر آمریکایی بود

© REUTERS / Ludovic Marin / Poolیکی از مظنونان ترور رئیس جمهور هائیتی مخبر سابق آمریکا بود
یکی از مظنونان ترور رئیس جمهور هائیتی مخبر سابق آمریکا بود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
عضو شوید
برخی گزارش ها حاکی است که یکی از مظنونان ترور رئیس جمهوری هائیتی سابق مخبر اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از CNN یکی از افراد مظنون به مشارکت در ترور "جوونل موئیز"، رئیس‌جمهوری هائیتی جزو منابع مورد اعتماد اداره مبارزه با مواد مخدر بود.

این مظنون بعد از ترور رئیس‌جمهوری هائیتی با همکارانش در اداره مبارزه با مواد مخدر تماس گرفت.  یک مقام اداره مبارزه با مواد مخدر که در هائیتی مأمور بود از این مظنون خواست تسلیم مسئولان محلی شود.

Жовенел Мойз обращается к СМИ рядом со своей женой Мартиной после победы на президентских выборах 2016 года в Порт-о-Пренсе, Гаити - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.07.2021
رئیس جمهور هائیتی در خانه‌اش ترور شد

بر اساس این گزارش، این مقام، به همراه یک مقام وزارت خارجه آمریکا، اطلاعاتی را به دولت هائیتی ارائه کردند که در تسلیم و دستگیری این مظنون و یک فرد دیگر کمک کرده است.

گفته می‌شود که برخی از عاملان ترور هنگام انجام حمله عنوان مخفف این اداره (DEA) را فریاد می‌زده‌اند.

براساس گزارش این نشریه، چندین نفر که به نقشه ترور رئیس جمهوری هائیتی مرتبط بودند ، قبلاً مخبران اجرای قانون ایالات متحده بوده اند. منابع آگاه گفته ‌اند برخی از این عوامل، مخبر اف‌ بی. آی بوده‌اند اما اف بی آی  درباره مخبرانش اظهار نظر نمی‌کند.

" جوونل موئیز "رئیس‌جمهوری 53 ساله هائیتی از سال 2017 قدرت را در دست داشت. او که چهل و دومین رئیس جمهوری هائیتی بود سه شنبه شب به وقت محلی در حمله مسلحانه افراد ناشناس اسپانوی زبان به شدت مجروح و سپس خبر کشته شدن وی و مارتیه ماری اتین ژوسف همسرش تائید شد.

دولت هائیتی می گوید  دست‌کم 28 نفر در این عملیات ترور مشارکت داشته‌ و سه شهروند آمریکایی به دلیل دست داشتن در ترور دستگیر شده اند.

بر اساس گزارش ها ، هائیتی طی چهار سال گذشته دستخوش بحران‌های سیاسی متعددی بوده و موئیز در این مدت هفت بار اقدام به تغییر نخست‌ وزیر آن کشور کرده بود. این کشور  یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که گفته می‌شود حدود 60 درصد مردم این کشور در سطحی پایین‌تر از خط فقر زندگی می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала