سیاره‌ای که شب و روزش تفاوتی ندارد

© Photo / NASA/JPL-Caltechسیاره‌ای که شب و روزش تفاوتی ندارد
سیاره‌ای که شب و روزش تفاوتی ندارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.08.2021
عضو شوید
غول گازی به اندازه شش برابر سیاره مشتری دور یک کوتوله سرخ کم‌جرم می‌گردد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت فارسی، ستاره‌شناسان یک سامانه سیاره‌ای عجیب کشف کرده‌اند که فقط 35 سال نوری از زمین فاصله دارد و شب و روز در آن دقیقا یک جور است. این سیاره فراخورشیدی با نام «کوکونتوس-2بی» (Coconuts-2b) یک غول گازی و شش برابر سیاره مشتری است و به دور یک کوتوله سرخ کم‌جرم در فاصله 900 میلیارد کیلومتری خود در گردش است؛ فاصله‌ای که شش هزار بار از فاصله نسبتا کوتاه 151.87 میلیون کیلومتری زمین و خورشید بیشتر است. 

کشف یک مگا دنباله‌دار غول پیکر کمی بیرون از سیاره زحل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.07.2021
کشف یک مگا دنباله‌دار غول پیکر کمی بیرون از سیاره زحل

مدار گسترده و کشیده و دمای پایین ستاره کوتوله سرخ به معنی آن است که آسمان روز این سیاره تقریبا شبیه به آسمان شبش به نظر می‌رسد و در آن ستاره‌ای با نور سرخ روشن ظاهر می‌شود. طبقه‌بندی کوکونتوس-2بی که سامانه کوکونتوس-2بی بخشی از آن است و از پژوهش‌های ژوجیان ژنگ، دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی موسسه نجوم دانشگاه هاوایی نتیجه شد، نامنتظره بود. کوکونتوس- 2بی را نخستین بار «کاوشگر نقشه‌‌بردار فروسرخ میدان وسیع» (WISE) در سال 2011 کشف کرد اما این تصور وجود داشت که این سیاره یک سیاره سرگردان باشد و نه سیاره‌ای که به دور یک ستاره در گردش است.

کوکونتوس-2بی همچنین در قید مدار یک ستاره کم‌جرم به نام کوکونتوس- 2آ نیز قرار دارد. ستاره‌ای که با داشتن جرمی یک سوم جرم خوشید، 10 بار از خورشید چهارمیلیارد ساله ما جوان‌تر است.

ژنگ که در دانشنامه دکترای خود در پی یافتن اجرام همراه پیرامون ستارگان است، می‌گوید: «کوکونتوس-2 با یک سیاره عظیم در مداری وسیع و با داشتن یک ستاره مرکزی سرد، نشان دهنده یک سامانه سیاره‌ای است که با سامانه خورشیدی ما بسیار تفاوت دارد».

کوکونتوس-2بی دومین سیاره فراخورشیدی با دمای 160 درجه سلسیوس است که تاکنون دیده شده و با در نظر گرفتن انرژی خروجی کم آن، تنها با نور فروسرخ قابل شناسایی و مشاهده است. مقداری حرارت باقیمانده در این سیاره وجود دارد که از زمان شکل‌گیری در آن به دام افتاده است اما این حرارت همچنان بیش از یک میلیون بار از حرارت خورشید ما ضعیف‌تر است.

مایکل لیو، استاد راهنمای دانشنامه دکترای ژنگ می‌گوید: «کشف مستقیم و مطالعه نور سیارات غول گازی پیرامون سایر ستارگان معمولا بسیار دشوار است، زیرا این سیارات که ما معمولا کشف می کنیم، مدارهای کوچکی دارند و از این رو زیر پرتو درخشان نور ستاره میزبان خود پنهان می‌شوند. کوکونتوس-2بی با داشتن مداری این چنین وسیع برای مطالعه روی اتمسفر و ترکیبات یک سیاره غول گازی عظیم یک آزمایشگاه عالی به شمار می‌رود».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала