پنج نشانه فروپاشی امپراتوری امریکا

© Photo / Spc. Hubert Delany III/U.S. Armyپنج نشانه فروپاشی امپراتوری امریکا
پنج نشانه فروپاشی امپراتوری امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.08.2021
عضو شوید
نشریه نشنال اینترست از نشانه‌هایی نامبرده است که پایان هژمونی امریکا در کره زمین را بیان می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، مارک کاتز، ستون نویس نشنال اینترست در یک مقاله جدید نوشته است که در عصر سیستم دوقطبی روابط بین‌الملل در جهان، دو قدرت بزرگ (اتحاد جماهیر شوروی و امریکا) با یکدیگر رقابت کردند.

ناتو در کدام حالت بر کشتی‌های نیروی دریایی روسیه شلیک می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.08.2021
ناتو در کدام حالت بر کشتی‌های نیروی دریایی روسیه شلیک می‌کند

این نویسنده می‌نویسد، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک کشورهای سوسیالیستی، به‌نظر می‌رسید که امریکا تنها قدرت غالب در کره زمین باشد، اما چالش‌های آغاز قرن 21 این نظریه را زیر سوال برد.

1 امریکا نتوانسته است در عملیات نظامی گسترده و طولانی مدت در افغانستان و عراق دست بالا داشته باشد.

2 ایالات متحده امریکا به دلیل وقایع سال 2008 میلادی در گرجستان و به دلیل وقایع سال 2014 در اوکراین به روسیه پاسخ نداده است.

3 واشنگتن ابتکار عمل در حل مناقشات در خاورمیانه، سوریه، یمن، و همچنان در شمال افریقا در لیبیا را به مسکو، تهران و انقره واگذار کرد.

4 ایالات متحده امریکا نتوانسته است مانع گسترش قدرت چین و ایجاد سلطه در دریاهای شرقی و جنوبی چین و همچنان مانع نفوذ چین از طریق ابتکار اقتصادی کمربند و جاده شود.

5 امریکا بی نتیجه تلاش کرد خود را با مخالفانش نزدیک کند (دونالد ترامپ می‌خواست این کار را با کوریای شمالی و حتی با ایران انجام دهد). علاوه براین، واشنگتن نتوانست متحدان خود را از همکاری با رقبای خود منصرف کند.

کاتز خاطرنشان کرد که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و برنامه ریزی خروج امریکا از عراق در اواخر سال 2021 نشان دهنده آخرین نشانه‌هایی است که جهان تک قطبی به رهبری امریکا (در صورتی که وجود می‌داشت) به پایان می‌رسد.

در مورد این که نظم جهانی در آینده چگونه خواهد بود، بین متخصصان اتفاق نظر وجود ندارد. نویسنده می‌افزاید، برخی معتقدند که چین ممکن است قدرت غالب بعدی شود، برخی دیگر متقاعد شده است که جهان دوباره دوقطبی (پکن و واشنگتن) خواهد شد. با این حال، در این سیستم ممکن است نیروی سومی وجود داشته باشد که بتواند بین چین و امریکا – روسیه تعادل برقرار کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала