بازگشت صدها زندانی آزادشده "گوانتانامو" به تروریسم

© REUTERS / U.S. Department of Defense/Petty Officer 1st Class Shane T. McCoyعکس های برهنه زندانیان در زندان های سیا
عکس های برهنه زندانیان در زندان های سیا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.08.2021
عضو شوید
بیش از 200 تروریست که از زندان آمریکایی گوانتانامو آزاد شدند، مجدداً درگیر فعالیت های تروریستی شدند، که در جمله قربانیان اقدامات آنها شهروندان آمریکایی نیز شامل هستند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از   The Daily Mail با گذشت 20 سال از حملات تروریستی 11  سپتامبر، اسناد اطلاعاتی آمریکا فاش می کنند 229 زندانی سابق "بازپروری شده" زندان گوانتانامو به تروریسم و کشتن آمریکایی‌ها بازگشته‌اند و میزان هشداردهنده 66 درصد آنها مجددا دستگیر نشده و همچنان فراری هستند.

Заключенные в лагере X-Ray, находящемся внутри тюрьмы Гуантанамо на Кубе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2021
بلینکن: زندان گوانتانامو برای همیشه مسدود می‌شود

ماه گذشته میلادی، رئیس جمهور آمریکا اولین زندان‌ اش یعنی عبداللطیف ناصر، از محکومان به تروریسم، را آزاد کرده و تعداد زندانی‌های باقی مانده در این زندان را به 39 رساند. بر اساس اسناد کمیته عفو زندان گوانتانامو،  10 تن دیگر نیز شامل چند محافظ اسامه بن لادن و یک اپراتور خانه امن متعلق به خالد شیخ محمد، مغز متفکر حملات 11 سپتامبر نیز برایشان مجوز آزادی صادر شد.

برخی از مجرمان تکرار کننده جرم از آن زمان مرده‌اند و یا مجددا دستگیر شده‌اند اما تعداد 151 نفر همچنان فراری هستند.

اوایل آگست اعلام شد که یکی از رهبران طالبان، خیرالله خیرخواه ، که از سال 2002 تا 2014 در گوانتانامو زندانی بود ، در تصرف کابل توسط شبه نظامیان شرکت داشت. او در ازای یک نظامی ارتش آمریکا آزاد شده بود.

عبدالغلام رسول، یکی زندانیان دیگر گوانتانامو و از تکرار کننده های جرم بلافاصله بعد از آزاد شدنش از زندان در سال 2007 تبدیل به فرمانده عملیاتهای طالبان در جنوب افغانستان شد. او را مغز متفکر جهش در حملات با بمب های کنار جاده ای علیه سربازان آمریکایی و سازمان دهنده حملات به هواپیماهای آمریکایی در افغانستان دانسته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала