کوریای شمالی تسهیلات تولید اورانیوم غنی شده را گسترش می دهد

© REUTERS / Airbus Defence & Space and 38 North / Pleiades © CNES 2020, Distribution Airbus DS کوریای شمالی تسهیلات تولید اورانیوم غنی شده را گسترش می دهد
کوریای شمالی تسهیلات تولید اورانیوم غنی شده را گسترش می دهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2021
عضو شوید
تصویرهای ماهواره ای نشان می دهد، که کوریای شمالی تاسیسات غنی سازی اورانیوم خود را گسترش می دهد.

کوریای شمالی در فاصله 5 دقیقه دو موشک بالستیک شلیک کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.09.2021
کوریای شمالی در فاصله 5 دقیقه دو موشک بالستیک شلیک کرد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سی ان ان به استناد از کارشناسان، تصویرهای ماهواره ای جدید نشان می دهد که کوریای شمالی در حال توسعه تاسیسات کلیدی خود برای غنی سازی اورانیوم برای سلاح های هسته ای است.
جفری لوئیس، کارشناس تسلیحات و استاد موسسه روابط بین الملل میدلبری به شبکه سی ان ان گفت: تصویرهای گرفته شده توسط ماکسار نشان می دهد، که کارخانه غنی سازی اورانیوم در مجتمع پژوهشی هسته ای یونگ بیون در حال ساخت است. به گفته این کارشناس، این امر ممکن است به کوریای شمالی اجازه دهد تا تولید مواد هسته ای با درجه تسلیحات را 25 درصد افزایش دهد.
لوئیس گفت: "آخرین توسعه در یونگ بیون احتمالاً نشان دهنده برنامه هایی برای افزایش تولید مواد هسته ای برای تولید سلاح است".

وی افزود، که تلاش های پیش از این در محل برای گسترش منطقه برای استقرار سانتریفیوژهای غنی سازی بیشتر انجام شده بود.
این کارشناس گفت: "مساحت جدید حدود هزار متر مربع است که برای قرار دادن هزار سانتریفیوژ دیگر کافی است. افزودن هزار سانتریفیوژ ظرفیت تاسیسات تولید اورانیوم بسیار غنی شده را تا 25 درصد افزایش می دهد".

یادآوری می کنیم، که کوریای شمالی روز چهارشنبه دو موشک بالستیک از شهر یاندوک در ولایت پیونگانام دو به سمت دریای جاپان پرتاب کرد. این موشک ها حدود 800 کیلومتر در ارتفاع 60 کیلومتری یا بیشتر پرواز کردند. رهبر کوریای شمالی ، کیم جونگ اون، در آزمایش حاضر نبود. پیش از این، در 11 و 12 سپتامبر، کوریای شمالی موشک های کروز دوربرد را پرتاب کرد. مون جائه این رئیس جمهور کوریای جنوبی، این اقدام را تحریک آمیز خواند که با انتقاد کوریای شمالی روبرو شد.
پیش از این، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرده بود که نشانه هایی از بازگشایی دوباره راکتور هسته ای یونگ بیون توسط کوریای شمالی را پیدا کرده است که از دسامبر 2018 غیر فعال بوده است. نشانه های شامل تخلیه مایع خنک کننده و استفاده از آزمایشگاه مجاور است که پلوتونیوم از سوخت هسته ای مصرف شده جدا شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала