رئیس جدید سازمان اطلاعاتی پاکستان «آی‌اس‌آی» کیست؟

© https://www.facebook.com/searchرئیس جدید سازمان اطلاعاتی پاکستان «آی‌اس‌آی» کیست؟
رئیس جدید سازمان اطلاعاتی پاکستان «آی‌اس‌آی» کیست؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.10.2021
عضو شوید
به تازگی نخست وزیر پاکستان برای سازمان اطلاعاتی این کشور رئیس جدید گماشته است. 
داور: وزیر خارجه پاکستان در مورد سفر رئیس آی اس آی به کابل توضیح دهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.09.2021
داور: وزیر خارجه پاکستان در مورد سفر رئیس آی اس آی به کابل توضیح دهد
ندیم پیش از انتصاب در این سمت، رئیس سپاه کراچی بود. او جانشین "فیض حمید" شده است فردی که دو سال و نیم در این سمت قرار داشت و حالا به فرماندهی سپاه پیشاور منصوب شده است.
جنرال انجم تجربه کاری وسیع و موفق در ایالت‌های خیبر پختونخوا، بلوچستان و کراچی به عنوان فرمانده سپاه در این ولایت ها دارد. گزارش شده است که ماموریت‌های پیشین، او را در برابر چالش‌های داخلی و خارجی در موقف خوبی قرار داده است.
فرمانده ندیم انجم، در ارتش به عنوان افسری سخت‌گیر اما آرام معروف است. او فارغ التحصیل کالج سلطنتی مطالعات دفاعی، بریتانیا سندهرست است. جنرال پرویز مشرف و جنرال راحیل شریف، هم از همین کالج فارغ‌التحصیل شده بودند.
رئیس استخبارات ارتش پاکستان یکی از پرقدرت‌ترین افراد در ساختار نظامی پاکستان است. او نه تنها در امور نظامی بلکه در امور سیاسی هم اظهار نظر می‌کند.
این نهاد بارها از سوی مقامات دولت‌های پیشین افغانستان و حتی شماری از نهادهای کشورهای غربی به حمایت گسترده از طالبان و شبکه حقانی متهم است.
پاکستان البته این اتهامات را همیشه رده کرده است.
 دوره فیض حمید، رئیس پیشین در آی‌اس‌آی پر از جنجال‌های داخلی و خارجی بود. در همین اواخر، پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان، در ۵ سپتامبر فیض حمید به کابل رفت و تصاویر و ویدئوهای او در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر شد.
فیض حمید
در فیلمی که از این دیدار منتشر شد، در حالیکه فیض حمید خندان در لابی هتل سرینا یک فنجان چای در دست داشت، هنگام صحبت با خبرنگاران می‌گوید:"نگران نباشید، همه چیز خوب خواهد بود".
در نتیجه اینگونه حضور گمانه‌زنی‌های زیادی در رسانه‌ها به ویژه در رسانه‌های هندی روی نقش آی‌اس‌آی در امور افغانستان آغاز شد. در کنار این موضوع، فیض حمید متهم به تلاش برای اعمال نفوذ در روند عدالت در داخل پاکستان هم شده بود.
ناظرین تغییرات در ارتش پاکستان می‌گویند که انتصاب فیض حمید به عنوان رئیس سپاه پیشاور، او را همچنین نزدیک به مسائل افغانستان نگه‌ میدارد. فیض حمید در بیشتر از دو سال که در این سمت بود، از نزدیک روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان را زیر نظر داشت.
فرمانده آی‌اس‌آی بر اساس قوانین پاکستان، از سوی نخست‌وزیر و پس از مشورت با فرمانده کل نیروی زمینی پاکستان انتخاب می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала