تخریب محل گفتگوی حضرت موسی با خداوند از سوی عربستان سعودی

CC BY-SA 4.0 / Sara Nabih / Sunrise from the summit of Mount Sinai تخریب محل گفتگوی حضرت موسی با خداوند از سوی عربستان سعودی
تخریب محل گفتگوی حضرت موسی با خداوند از سوی عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از باستان شناسان و مورخان بین‌المللی نسبت به برنامه پروژه کلارین - ساخت شهر جدید نئوم در عربستان سعودی هشدار داده و نسبت به تخریب کوه طور "سیناء" که محل گفتگوی حضرت موسی با خداوند است، ابراز نگرانی کردند .

به گزارش اسپوتنیک، پژوهشگران مطالعات انجیلی و باستان شناسان نسبت به خطر جدی تخریب قریب‌الوقوع محل گفتگوی حضرت موسی با خداوند که ده فرمان در آن نازل‌شده است، ابراز نگرانی کردند. این منطقه باستانی که گفته می‌شود محل گفتگوی حضرت موسی و پروردگار بوده است، موردتوجه و احترام سه دین ابراهیمی یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت قرار داشته و دولت عربستان در نظر دارد آن را در برنامه ساخت یک شهر جدید، تخریب کند. 

از اسراف تا گرسنگی در عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
از اسراف تا گرسنگی در عربستان سعودی

به گفته متخصصان پروژه 500 میلیارد پوندی عربستان، منجر به تخریب جدی این محوطه باستانی و تاریخی بسیار مهم و مذهبی خواهد شد و در این میان بسیاری از شواهد باستان‌شناختی از بین خواهند رفت.
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی چندی پیش اعلام کرده بود که کلان‌شهر جدیدی که قرار است در منطقه جبل اللوز ساخته شود، دارای وسعتی بزرگتر از نیویورک و لندن خواهد داشت.
چندی پیش در گزارشی علمی با عنوان کشف محل کوهستان حضرت موسی، اعلام‌شده بود که محل اصلی کوه مشهور به کوه سینا در کشور عربستان و نزدیکی مرزهای اردن قرار دارد و احتمالاً این منطقه، همان محلی است که حضرت موسی دستورات الهی موسوم به ده فرمان را دریافت کرده است.
پیش‌ازاین تصور می‌شد که کوه طور یا کوه سینا در کشور مصر و شهرک جنوبی سینا واقع‌شده است اما پژوهشگری به نام «چارلز ویتاکر» چندی پیش اعلام کرد که محل اصلی این کوه، در منطقه کوهستانی جبل اللوز کشور عربستان قرار دارد. به باور این پژوهشگر، وجود نقوش باستانی و کتیبه‌های سنگی در این منطقه نشان‌دهنده این است که کوه طور واقعی اینجا است و این نشانه‌ها با متون مقدس یهودیت و مسیحیت تطبیق دارد. از سوی دیگر در این منطقه بقایای قربانگاه ساخته‌شده توسط بنی‌اسرائیل برای پرستش گوساله سامری در زمان غیبت حضرت موسی نیز کشف‌شده است.
ریان مائورو (Ryan Mauro) دیگر پژوهشگری که به این موضوع باور دارد نیز درباره ساخت شهر جدید و تخریب این کوهستان هشدار داد: «اگر ما واکنشی نسبت به این موضوع نشان ندهیم، معماری های عربستان سعودی در این منطقه منجر به نابودی شواهد باستانی بااهمیتی شده و این اطلاعات کلیدی برای همیشه از بین خواهند رفت.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала