واکنش روسیه به اتهام ترکیه در خصوص حمله به غیرنظامیان در سوریه

© Sputnik / Evgenya Novozhenina /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش روسیه به اتهام ترکیه در خصوص حمله به غیرنظامیان در سوریه
 واکنش روسیه به اتهام ترکیه در خصوص حمله به غیرنظامیان در سوریه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادعا‌های مطرح شده از سوی رئیس جمهور ترکیه در خصوص هدف قرار گرفتن غیرنظامیان از سوی ارتش سوریه را رد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا؛ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو معتقد است که دلیل وخیم‌ شدن اوضاع در ادلب عدم موفقیت مداوم ترکیه در تحقق توافق‌های قبلی است.

ماریا زاخارووا در کنفرانس خبری هفتگی خود با بیان این مطلب افزود: دلایل تخریب فعلی اوضاع در شمال سوریه به عدم تحقق توافقات ما با ترکیه و عدم انجام تعهدات آنان در خصوص تفاهمنامه سال گذشته سران دو کشور (پوتین و اردوغان) باز می گردد چرا که ترکیه وعده داده بود گروه های تروریستی و مخالفان مسلح دولت سوریه را از این شهر خارج کند.

اردوغان بازهم سوریه را تهدید کرد - اسپوتنیک افغانستان
اردوغان بازهم سوریه را تهدید کرد

وی تاکید کرد که روسیه همچنان به توافقات قبلی خود با انقره پایبند است و ما مصمم به همکاری مشترک با دیگر طرف ها در سوریه هستیم.

زاخارووا ادامه داد: وظیفه اصلی طرفین دراین شرایط، تضمین امنیت نیروهای نظامی کشورهای ضامن صلح مستقر در داخل و خارج از منطقه مورد مناقشه است همچنین تقاضا داریم طرفین از برخورد مسلحانه در نتیجه اقدامات نادرست میان نظامیان یکدیگر جلوگیری کنند.

گفتنی است، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ساعاتی پیش دمشق و مسکو را به حمله به غیرنظامیان در ادلب سوریه متهم کرد و گفت که ترکیه در صورت نیاز به نظامیان دولت سوریه در دیگر نقاط این کشور (بیرون از ادلب) هم حمله خواهد کرد.

براساس توافق سال 2017 میلادی میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه (نام پیشین پایتخت قزاقستان که اکنون نورسلطان شده است)، چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد.

سه منطقه در سال 2018 میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و مناطقی همچون لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد هنوز در دست گروه های تروریستی و مخالفان مسلح دولت سوریه قرار دارد و گفته می شود کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره قرار دارد.

اواخر تابستان سال 2018 میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی مخالفان مسلح در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند اتفاقی که تا امروز رخ نداده است و مخالفان مسلح در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала